NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 16 maj, 2007

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 16 maj, 2007
Skrivet av: Dag Bremberg skrivet 2004-01-28, 15:56
Niclas m fl! Ang Clement Jonae Grip: ser först nu inläggen från november.
Vore intressant att få veta mer om de bönder som kallade sig Grip, som Niclas nämnde. Skulle någon av dessa kunna tillhöra CJG:s anor eller släkt?
 
Apropå tidigare något polemiska kommentarer:
Låt mig försöka sammanfatta vad vi konstaterat ovan (m hänvisning t bl a ÄSF):
 
1) Det finns inga belägg för att CJG eller någon av de nu levande Griparna skulle stamma från Bo Jonsson (Grip).
2) Det finns inga belägg för att CJG eller någon av de nu levande Griparna INTE skulle kunna vara besläktade med Bo Jonsson (Grip).
3) Det finns inga belägg, eller ens teorier, om CJG:s anor. Så länge vi inte har en aning om dessa kan vi inte hävda att det är belagt att han inte är släkt med X (såvida man inte kan presentera en komplett stamtavla för X).
 
Jag vet att vissa historiker avskyr när någon ifrågasätter gamla, etablerade slutsatser och kända forskares skrifter. Men att det hela tiden behöver göras framgår ju t ex av Kajs förtjänstfulla granskning av SMV.
Jag är övertygad om att vi nom överskådlig tid kommer att få se omprövningar av många historiska fakta och böcker - inkl Elgenstierna!
 
Men låt oss som sagt fokusera på möjligheterna att reda ut anorna för kyrkoherden CJG, som ju är anfar t ett flertal av oss. Låt oss försöka lägga pussel, så får vi se om det går att bygga sannolika teorier, som vi förhoppningsvis också kan finna några belägg för.
 
Jag har noterat att han var kh i Virserum fr 1583 och levde där 1612, tom 1613 (ÄL) (alltså inte död 1609, som påstås i HM). Han erhöll 1598 fasta på Öskögle i Virserum. (Ska också ha undertecknat Uppsala mötes beslut 1593, enl en uppgift som jag ej kollat.)
Stig Östensson forskade ju mkt om Grip och en artikel fanns i SoH 1987:1. (s 248-255). Har inte den här, men vill minnas att Clemens kallades Grip redan 1583.  
 
Att namnet inte är något typiskt prästnamn har vi ju diskuterat ovan, men vilka använde det denna tid? Och i vilka släkter och trakter använde man Clemens då?
 
(Om någon är intresserad av ättlingarna så har jag noterat sex barn, varav min ana Alexander fick åtminstone nio barn.)