NULL Skriv ut sidan - Graff

Anbytarforum

Titel: Graff
Skrivet av: Erik Mangsbo skrivet 2014-01-29, 23:51
Hej Jan, du frågade om hammarsmeden som begravdes i Svanskog 1698. Jag hade en del anteckningar om honom och återger här mina tankar:
 
Hammarsmeden Christopher Graff som begravdes i Svanskog 1698, är samma man som var verksam vid Ransäters hamrar 1665-1689 samt sexman i Bergstinget 1669-1683.  
 
Den enda gång som jag funnit att någon Christopher vid Ransäter är nämnd med patronymikon är 1680, då Otto Dress i ett bergstingsmål tvistar med en Christopher Halvarsson i Ransäter. Jag lutar kraftigt åt att denna Halvarsson och Graff är samma man, särskilt som jag inte hittar någon annan Christopher i mantalslängderna under de år Graff var verksam där.  
 
Intrycket förstärks av att fram till 1663 förekommer en Christopher Halvarsson hammarsmed med hustru och två extra personer i hushållet vid Lillefors, Kroppa. Åren därefter saknas han där men från 1665 återfinner man Christopher hammarsmed i mantal vid Ransäters hamrar och med ett lika stort hushåll, totalt fyra personer. Hustruns namn var Karin enligt mantalslängden från Kroppa vilket överensstämmer med änkan efter Christopher Graff från Ransäter - hon förekommer som dopvittne i Svanskog 1709.
 
Jag har inte antecknat vad tvisten mellan Otto Dress och Christopher Halvarsson gällde (och minns jag rätt framgick det heller inte) men det verkar sannolikt att tvisten dem emellan skulle kunna ha sitt ursprung i någon oreglerad skuld som Christopher lämnat efter sig vid Lillefors. (Om Dress var ägare av just Lillefors vid denna tid har jag dock inte kontrollerat).
 
Om ovanstående är riktigt undrar man varför han började kalla sig Graff. Möjligen var hans far Halvar gift med en dotter till bergmästaren Christopher Graff från Hornkullen men det verkar inte möjligt att bekräfta.
 
Hammarsmeden som dog i Svanskog hade en dotter som var gift med mästersvennen Hans Kåhr vid Uddeholm och en annan dotter som var gift 1:o med hammarsmeden Erik Boveng vid Svaneholm (och 2:o med Hans Mossberg). Den senare dottern kallas omväxlande Catharina Graf och Catharina Ullmark och det verkar därför sannolikt att Christopher Christophersson Ullmark, cappellan i Brattfors var hennes bror. Jag vill minnas att det står i Herdaminnet att han var av smedsläkt
 
Kanske går det också att finna något släktskap mellan dessa Ullmarkar och brukspatronen Magnus Ullmark?