NULL Skriv ut sidan - Gadd

Anbytarforum

Titel: Gadd
Skrivet av: Peter Wirdemo skrivet 2014-06-15, 16:40
Jag har en teori om att Lucas Gadds hustru Gertrud Helena Bering, som efterfrågas av Sven Olof Svensson 4 jan 2011, som ska vara född 1727 (okänt var) [1] är dotter till paret Sebastian (Bastian) Bering och Elsa Catharina Rosentwist. Jag har hittat uppgifter om att Bastian Bering ska ha dött 6 nov 1734 och Elsa Catherina Rosentwist 3 maj 1762, men jag har inte funnit några uppgifter om var någonstans, vet någon?
 
Förutom efternamnet så grundar jag min gissning på en väldigt långsökt sak:  
Elsa Catharina Rosentwist och en Botila Bering är dopvittnen när Christian Magnus föds [2]. Christian Magnus syster Catharina Cecilia Furuträd är mor till Cathrina Gustafva Strömsten som senare gifte sig med Lucas Gadds son Joachim Gadd. Det är ju inga direkta ledtrådar mer än att förutom Lucas Gadds hustru som heter Bering så gifter sig hans son med Cathrina Gustafva Strömsten som har en mor där denna Botila Bering och Elsa Catherina Rosentwist på något sätt känner föräldrarna. Det känns ändå lite som ett sammanträffande att både Joachim Gadd och Cathrina Gustafva Strömsten har föräldrar med samröre med personer med släktnamnet Bering, och det känns nära tillhands att det på ett eller annat sätt handlar om samma Bering-släkt, men man kan ju inte dra några slutsatser ur denna lilla information såklart, även om det råkar handla om samma släkt så kan ju Gertrud Helena Bering vara släkt med Sebastian Bering på annat sätt, och inte nödvändigtvis vara hans dotter.
 
Jag tar tacksamt emot uppgifter som styrker detta släktskap, mellan Gertrud Helena Berings och föräldrar Bastian Bering och Elsa Catharina Rosentwist, och självklart även något som omöjliggör detta  
 
Jag tror att man kommer reda ut saken om man hittar mer information om vem Botila Bering är, någon som har någon idé?
 
1. Kulltorp AI:1 (1758-1787) Bild 39 / sid 31 (AID: v20666.b39.s31, NAD: SE/VALA/00196)
2. Jönköpings Kristina C:3 (1713-1734) Bild 113 / sid 215 (AID: v34659.b113.s215, NAD: SE/VALA/00170)