NULL Skriv ut sidan - Gadd

Anbytarforum

Titel: Gadd
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2011-03-08, 11:07
Hej Jan!
 
Lucas' byte av pastorat har jag också funderat över, och man kan fråga sig varför den tidigare klockaren i Norra Åkarp erbjöd sig att byta med Lucas, om nu Kropp-Mörarp till synes gav ringa utdelning. Att Ingrid Hansdotter Hoff kommer ifrån Danmark kände jag inte till, varifrån kommer denna uppgift?  
 
Jag ska försöka undersöka Gadd-bouppteckningarna i Kristianstad vid tillfälle, och även om det inte är helt bekräftat att guldsmeden Conrad är släkt med guldsmeden Petter, är det bevisat att Petter åtminstone är släkt med kyrkoherden Christian. Som du skriver är det lite misstänkt att dessa personer verkar vistas i samma geografiska område som klockaren Lucas. Sjöström noterar ju i Blekingska nationen i Lund att flera av Tystberga-släktens ättlingar har inskrivits som studenter i Skånska och Blekingska nationerna i Lund, så det rör sig kanske åtminstone om samma släkt? Tre av Lucas' söner är studenter vid Blekingska nationen (s 85, 90, 127): Johannes (1709-1773), Christian (1713- ) och Petter (1725-1785).
 
Sjöström hänvisar till en släktutredning i Svenska ättartal (del 12, s 232 etc). Vad står det här? SBL är ju aningen nyare än SÄ, men man kan ändå fråga sig vad de gissningen baseras på, utöver namnet Lucas.
 
Mvh, Markus