NULL Skriv ut sidan - Gadd

Anbytarforum

Titel: Gadd
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2011-03-07, 00:45
Hej Jan!
 
Även jag har rotat lite i släkten Gadd - dock inte i egenskap av ättling, utan för att jag försöker utreda bl.a. klockarna i Norra Åkarp.
 
Jag lyckas åtminstone besvara en av dina funderingar. Guldsmeden Petter Gadd och Christian Gadds son Nils Peter är inte samma person. Guldsmeden är dock släkt med kyrkoherden. Vid bouppteckningen efter Christian 1754 26/3 (Västra Göinge häradsrätts arkiv, volym FIIa:12, nr 23) nämns nämligen sonen Nils Peter (då 21 år gammal) som student, och det är noterat att instälte sig å Fäderne sijdan nära anhörige, Guld Smeden utj Christianstad Ehreborne och Högaktade Hr Peter Gadd.
 
När det gäller guldsmeder Gadd i Kristianstad finns det faktiskt två stycken - Petter Gadd anges vara född ca 1712, och dör 1764 23/11 i Kristianstad som guldarbetare. Men där finns även en guldsmed Conrad Gadd (född ca 1694, död 1750 27/9 i Kristianstad), gift 1728 20/11 i Malmö Sankt Petri med Brita Stina Elbom. En intressant kandidat för Conrad Gadds födelsenotis är att han döptes 1692 23/7 i Brönnestad, som son till ryttaren Petter Gadd i Hårred (levde ännu 1703) och hans hustru Ursula Conradsdotter (döpt 1672 i Brönnestad, död där 1740). Dessa hade även sonen Florentz (döpt 1689 24/11 i Brönnestad), som väl är identisk med den ryttare Florens Pettersson Gadd som gifter sig 1712 i Träne.
 
Det finns bouppteckningar bevarade efter både Conrad och Petter i Kristianstad, men jag har tyvärr inte tillgång till dem just nu. En gissning är dock att guldsmeden Petter är son till Florentz, och således brorson till guldsmeden Conrad. Kanske kan man tänka sig att kyrkoherden Christian på så vis också är son till ryttaren Petter, även om han i så fall verkar saknas i Brönnestads födelsebok? Det skulle i så fall förklara varför guldsmeden Petter kallas anhörig i bou. efter Christian 1754, och inte farbror - han var bara de omyndiga barnens kusin. Men detta kan man nog få närmare utrett om man undersöker bouppteckningarna.
 
Mvh, Markus