NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 28.3.2001

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 28.3.2001
Skrivet av: Sven Osterman skrivet 2001-03-28, 10:40
Hej,
jag har träffat på information som kan knyta ihop flera av de Friisar som bl.a. Anders, Gabriel och Mattias diskuterat här.
 
Den kommer från boken Kj?rulfske Studier 1914 - 1918 av C. Klitgaard.
 
Texten som jag läst den är en engelsk översättning från danska som jag sedan översatt tillbaka som följer:
 
Oluf Nielsen Kj?rulf var född omkring 1642. Den 17. Maj 1664 skrev han in sig vid universitetet i Greifswald, där han endast stannade en kort tid tills han den 1. Sep. 1664 skrev in sig vid universitetet i Köpenhamn. År 1673 blev han assisterande präst till J?rgen Friis i Weddige och 1692 kyrkoherde i Weinge (båda orterna i Halland). Han hade redan 1. Mars 1678 erhållit ett kungligt löfte att bli befordrad till nästa lediga kyrkoherdepost som skulle passa honom, ett löfte hans svärfar lyckats utverka medan arm?n fanns i Syllinge. Hans befordran var rekommenderad av generalmajor Tungel, men det blev ändå en lång väntan trots löftesbrevet. Kyrkoherde Kj?rulf var som sin svärfar danskorienterad. De förrättade vigsel enligt dansk ritual och höll sina bröllopstal på danska, så det var i detta avseende en stor skillnad mellan honom och hans bröder. Oluf Kj?rulf hade olyckan, att hans förmögenhet gick förlorad som borgen för den kgl. officeren Erik Memsen, som var gift med hans hustrus syster, och fick skulder. Han avled sent på året 1700.
Gift med Magdelene J?rgensdatter Friis från Weddige, född omkring 1653, avled 1731.
 
Hälsningar Sven O