NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 03 oktober, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 03 oktober, 2008
Skrivet av: Ulla Torin skrivet 2008-10-03, 18:35
Hej!
 
Jag söker en Alexander Friberg, som skall vara född 1823 i Halland (Halmstad?)
Han flyttar till Norge cirka 1868 och arbetar där som plåtslagare.
 
Han gifter sig med Lena Christina Pettersson f. 1846-01-17 också från Halland, men jag tror hon flyttade till Norge 1867.
Detta är äktenskap nr. 2. Han har dock fått 2 barn med Lena Christina medan han var gift i äktenskap nr. 1!!!!!!
 
Detta kan utläsas i den norska registren. Flyttningsbetyget var utfärdat i Halmstad, men det behöver ju inte betyda att var född där eller bodde där, kanske måste alla flyttningsbetyg utfärdas av en myndighet i staden.
 
Denna nya familj emigrerar 1872-03-30 till Australien Queensland med skeppet S:T Olav, Blichfeldts & Co rederi. Båten avgick från Kristiania.
 
Äldsta dottern Emma f. 1868-02-21 i Asker Akerhus i Norge, gifte sig i Australien med en av mina anfäder och vars släkt jag nu hittat och skall åka och hälsa på.
 
Tillbaka till frågan - skulle mycket gärna vilja spåra såväl Alexander Friberg, som Lena Christina Pettersson, för att kunna informera de australienska ättlingarna om ytterligare ett steg tillbaka i tiden och givetvis är jag intresserad för min egen släktforskning också.
 
Har någon möjligen stött på denne Alexander Friberg i sin forskning?
 
Mvh
Ulla