NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 02 februari, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 02 februari, 2009
Skrivet av: Bengt Forsberg skrivet 2007-07-26, 10:19
Till Ingela Holmberg
Om Forsbergs i Södermanland
 
Hej, Ingela!
 
Läste med intresse din text om Forsbergs. Min anfader, korpral Jakob Forsberg, tjänstgjorde i Karl XII:s arm? under kapten Tiesenhausen. Dessvärre stupade han i december 1700 vid slaget i Narva. Enligt en uppgift hade Jacob Forsberg utvandrat från Södermanland tillsammans med sin bror Anders till Tavastland i Finland. Jacob ingick i överste Hamiltons regemente.
 
Jag har utrett min fars linje någorlunda grundligt ända till denna Jacob Forsberg från Södermanland, men har inga uppgifter om hans bakgrund i Sverige. Om det finns en koppling till de Forsbergs du skrev om, vet jag inte, men saken intresserar naturligtvis.
 
Om brodern Anders Forsberg kan jag berätta följande: han dog som 60-årig 1747.01.10! i byn Ruuhijärvi, i Nastola kommun, i Tavastland, Finland. Enligt denna uppgift torde han ha varit född 1686-7 i Södermanland. Han tjänstgjorde i arme?n 11? år och var gift. Vid uppbådet 1728 har man antecknat hans ålder till 36 år. Går man efter det blir födelseåret 1692. Fanns det möjligen två generationer Anders Forsberg?
 
Hoppas uppgifterna är till någon nytta!
Själv vore jag tacksam att få uppgifter om Jacob Forsbergs rötter i Södermanland!
 
MVH
Bengt Forsberg, Finland