NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 02 februari, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 02 februari, 2009
Skrivet av: Ingela Holmberg skrivet 2007-05-30, 12:13
Hej,
Jag jagar personer med namnet Forsberg i Örebrotrakten i slutet av 1600-t och början av 1700-t.  
Dels har vi Anders Forsberg som bör ha varit född på 1660-t. Han var löjtnant och dog i Vadstena krigsmanshus 1747. Han hade ett hemman i Gällersta socken och är eventuellt densamma som hade ett rusthåll i Längbro under tidigt 1700-t.  Enligt Lewenhaupt/ Karl XII:s officerera hade han 4 söner som alla deltog i kriget.  
En av dem är med största säkerhet ryttaren i Ekeby sn Anders Forsberg * ca 1694 i Örebro (ingen födelsenotis hittad) som senare blev hemmansägare i Gällersta. Han var gift med Sara Hedin som uppges född i Kräklinge sn.  
Vidare kan Petter Forsberg som en tid bodde i Gällersta socken på 1700-t också antas vara hans son. Han lämnade socknen och flyttade till en för mig okänd ort och jag har inga data för honom annat än att han var gift med en Anna Boman.
Kornetten Carl Forsberg, gift med Sara Christina Björnrahm, och korpralen Daniel Forsberg, gift med Magdalena Sundman, kan också hört till sönerna. De övertog hemmanet i Längbro som ägdes av Anders Forsberg.  Både Carl och Daniel fick barn i Örebro. Carl hade flera barn födda i Längbro och Daniel flera födda i Eker. Även Carl dog på krigsmanshuset i Vadstena.
Vidare så hade Anders sannolikt dottern Elisabeth Forsberg som också bodde i Gällersta.  Hon uppges vara född i Edsberg men jag har inte kunnat styrka detta.  
 
Jag har inga födelsedata för något av Anders förmodade barn och har inte heller hittat någon bouppteckning som styrker det hela. Domböckerna har jag gått igenom bara sporadiskt pga. dålig läsapparat i hemmet där kan kanske finnas mycket som kan kasta ett ljus över ett ev. samband.  
Finns det någon som kan hjälpa mig att fastställa ett ev. samband mellan dessa olika Forsbergare tex genom att ge mig deras födelsedata och vet någon var Petter tog vägen eller har upplysningar i övrigt.  
 
MvH
Ingela H