NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-07-19

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-07-19
Skrivet av: Yvonne Tengwall skrivet 2004-07-09, 20:09
Magnus Granbom är dopvittne i Stora Malm 21 mars 1714 första gången. Han är då befallningsman. Han är sedan dopvittne många gånger.  
20 augusti 1719 gifter han sig med Maria Gabrielsdotter Esping i Stora Malm.  
 
4 oktober 1720 döps sonen Johan Gustav. Dopvittne: Prosten Johan Esping, And: Waleen, Eleonora Creutz, jungfru Johanna Esping.  
 
12 september 1722 döps sonen Magnus.  
Dopvittne: Lars Esping, mons: Gabriel Gab: Esping, hustru Catharina Johansd. Esping, jungfru Catharina Gabr. Esping.  
5 oktober dör sonen Magnus.  
 
24 januari 1725 döps dottern Catharina.  
Dopvittne: prostinnan Maria Liung, hustru Sophia Billman.  
 
Sista tillfället som jag har antecknat Magnus Granbom som dopvittne i Stora Malm är 12 juli 1728.  
 
Jag har försökt hitta kopplingarna mellan släkten i Stora Malm och släkten i Finland men inte hittat några bevis. Jag vet inte heller om Lars Esping och Johannes verkligen var bröder, men det är flera källor som antar detta. Jag har inte hittat Lars Esping i Åker. Jag har letat i de arkiv som finns på landsarkivet i Vadstena. Jag bor bara 5 mil bort. Han finns inte i de förteckningar över smeder och masmästare som finns. Jag har inte tittat i protokoll från masmästarmöten. Kanske finns han där. Har kontaktat den person som har hand om Åkers styckebruks arkiv, men han ville veta namnet på det torp han bodde på för att hitta honom, och det har jag inte hittat.  
Har tittat i mantalslängder, men det enda jag har hittat var en masmästare Lars på Åkers styckebruk. Inget efternamn.  
 
En möjlig sökväg efter befallningsman Lars Esping på Erichsberg är Katrineholms stadsarkiv. De ska ha arkiv över de stora gårdar och gods som fanns i närheten. Jag har tänkt en utflykt dit i sommar.  
 
mvh Yvonne