NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-07-19

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-07-19
Skrivet av: Lars Hasselblad skrivet 2004-07-06, 21:29
Yngve,din lantmätare Gabriel platsar ju fint in i det här sammanhanget.
Yvonne, det är ingen nyhet för mig att också kh Johannes har en dtr Maria men jag listade bara dem jag fann dopnotis för i St Malm, en självvald begränsning. Bakgrunden var eg att försöka finna den koppling till vallonsläkten Herou herdaminnet uppger men inget tydde på det. Esping är svåra och mycket återstår. Jag och Donald Freij kämpade med arrendatorn Lars Esping vid Grytsberg Gryt sn som gifter sig där 1727. Grytsberg har tillhört Åkers bruk så där finns kanske en koppling till den eventuelle masmästaren där.
På Rötter finns flera lantmätare Gabriel Esping nämnda om visar sökfunktionen. Att binda ihop dem blir inte lätt. I mtl Bönesta Helgona sn 1733 finns Gab Esping. Flyttat till Västerbotten. Ännu en Gabriel Esping...
Du har rätt i att Lundgrens maka i Ö Vingåker inte behöver vara en Johansdtr. Din teori där verkar rimlig men det är å andra sidan den alternativa hypotesen också.
Har varit inne på din sajt nu och undrar vilka källorna till Johannes Herous bakgund egentligen är? Jag har förgäves försökt få klarhet i detta. Herdaminnena verkar ha en del rätt lösa påståenden.
Ralf, jag tyckte det var extra roligt att kunna knyta ihop v Bonsdorffs Esping/Granbom så klart med sörmlänningarna. Det blev detta som främst motiverade inlägget.