NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-07-19

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-07-19
Skrivet av: Yvonne Tengwall skrivet 2004-07-05, 00:03
Hej igen
Ursäkta att jag är otydlig. Det är verkligen inte lätt att utreda släktförhållandena.  
 
Lars: Jag kanske har missupfattat dig. Du skriver att Uppgivna dottern Maria visar sig ha patronymikon Gabrielsdotter. Men det finns två Maria.  
Husförhöret AI:2 1718-1726 Prästgården:
dottern jungfru Cath. Esping
dito jungfru Johanna Esping
dito jungfru Maria Esping
 
Dopbok Stora Malm 30 Oktober 1702 är Jungfru Anna Maria Esping dopvittne. Maria Gabrielsdotter Esping är född 1699, så det är inte hon. Kan Pastor Johannes Esping varit gift tidigare?  
Jag har en uppgift på en dotter till Johannes, Maria Esping född 1701-12-08 i Stora Malm. Jag hittar tyvärr inte var jag har fått uppgiften ifrån, men jag ska kontrollera det.
 
Du antar att det är samma Catharina Esping som gifter sig med Andreas Walleen och Anders Lundberg, men det finns två Catharina. Catharina och Anders Lundgren andra son får namnet Magnus Gabriel. Jag tror därför att det är Gabriel Espings dotter som är gift med Anders Lundgren.
 
Barnen ärvde ju i första hand far och morföräldrars namn, och i andra hand föräldrars namn. Det är bra att använda som ledtråd.
 
Ralf: Det finns flera Esping i Finland. Varför just Claes Olofsson? Claes fick barnen Claes och Katarina, men ingen uppgift om Gabriel. Varken namnet Claes eller Olof förs vidare i Gabriel Espings släkt. Var finns uppgiften att Gabriel är född i Kimito?
Kassor och Lemlaks säteri i Pargas sn och Veijby i Lojo sn har gått i arv i de olika Espingsläktena. Kan det gå att spåra släkten via godsen de ägde?  
 
Till slut undrar jag vilken koppling ni har till släkten. Min farfars mor hette Esping, och jag har kontakt med flera avlägsna släktingar. Kanske vill ni vara med i samlingen?
 
mvh Yvonne