NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-07-19

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-07-19
Skrivet av: Ralf Palmgren skrivet 2004-06-27, 19:33
Hej!
 
Bertel von Bonsdorffs artikel Esping-Granbom i Genos 49 (1978) på sidan 118 kan läsas här:
 
http://www.genealogia.fi/genos/49/49_118a.htm
 
I den sista raden längs ner står: Om Gabriel Espings och Magnus Granboms härstamning saknas uppgifter.
 
I teorin innebär detta, att författaren och genealogen Bertel von Bonsdorff inte hade år 1978, framför säg kunskap om varifrån de härstammar. Det står däremot inte, att frågan tidigare utretts. Vad jag ser i Genealogiska Samfundet i Finland år 1992 utgivna Släktregister har det aldrig gjorts en ordentlig vetenskaplig undersökning kring Gabriel Espings härstamning.
 
Enligt fru Jully Ramsays välkända genealogiska standardverk Frälsesläkter i Finland intill Stora ofreden från 1909 fanns det tre frälsesläkter med namnet Esping i Finland. Dessa var främst lokaliserade till Pargas. Endast en Esping fanns i Kimito vid det tillfälle då Gabriel Esping kan vara född. Det finns tids, namn och ort variabler med i spelet vilka alla enligt mig tyder på ett far-son genetiskt släktförhållande mellan Gabriel Esping och hans möjlige och trolige fader Claes Olofsson Esping. Han nämns i Elgenstierna under adliga ätten, Esping, nummer 739, på sid 588b.
 
Kan någon opponera sig mot min tes. Jag kan väl knappast skriva dem som far och son eller vad tycker ni andra släktforskare?
 
M.V.H.
Ralf