NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-07-19

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-07-19
Skrivet av: Lars Hasselblad skrivet 2003-12-30, 18:55
Följande är främst notiser från St Malm, Sörmland och berör prosten där Johannes Esping och hans närmaste släkt. Jag har funnit en del felaktigheter i bl a herdaminnet och i Lagerholms nationsmatrikel som bör rättas och jag kan också påvisa en koppling till finländska Espingar. Däremot har något indicium på släktskap med en ev Maria Herou i Åker ej påträffats. Om ej annat anges gäller data St Malm.
 
Prosten Johannes Esping 16(58)-1726
Om denne prost och hovpredikant finns som sagt en del fel:
1. Första hustrun heter Anna Danielsdotter Lundia (ej Elisabet).
2. Uppgivna dottern Maria visar sig ha patronymikon Gabrielsdotter. Misstaget beror på att hon finns med i hfl prästgården men dock utan dtr-beteckning. Patronymikon framgår av vigselnotis. Mer om henne längre fram.
3. Uppgivne sonen Lars visar sig vara Johannes trolige bror, inspektoren vid Eriksberg.
Följande är däremot barn till Johannes:
1. Anna dpt 1697 26/6. Vidare öden för mig okända.
2. Catharina dpt 1698 3/11, g 1 1719 3/11 Andreas Erici Waleen, d 1731 som kh Helgesta. Bosatta först Oxelgården St Malm t o m 1726, sen Helgesta.
Catharina av allt att döma g2 1733 13(?)/11 i Ö Vingåker med befallningsman Anders Lundgren på Skalltorp.(Sonen Adolph f Kvarngölet Ö Vingåker 1735 1/1 blir kh i Husby-Oppunda och dör där 1828 som svenska prästerskapets senior.)I vigselnotisen kallas Catharina madame och har då varit gift tidigare och tidsavståndet mellan att hon blir änka och omgiftet är synnerligen passande.
3. Johannes dpt 1700 25/1 d 1701 29/3.
4. Johanna dpt 1703 21/9, g 1732 22/2 Gabriel G Falk (1692-1767) rektor för Strängnäs trivialskola.
 
Frälseinspektoren Lars Esping
anges i dödsnotisen 1737 vara född 1671 och blir ju då omöjlig som son till prost Johannes men desto troligare som bror/kusin. Han gifter sig (2?) med jungfru Sophia Billman från Vegersberg i Floda sn (D)1711 30/11 herr befallningsman uti prästgården. 1721 16/3 föds sonen Nils som blir lantmätare i Småland och gift Ulrika Eleonora Kugelberg.
I ett tidigare gifte föds sonen Carolus Jacob, dpt 1700 26/12 Eriksberg. Denne antas av mig vara identisk med förste kh (1754) i Ö Vingåker Johan Jacob Esping, d där 1765. Orsaken till namnbytet skulle förstås vara politiska. Carolus var inget bra namn på frihetstiden...
Ombudsmannen Gabriel Esping i Kimito
Med hjälp av en artikel i Genos (1978:11)med titeln Esping-Granbom av Bertel v Bonsdorff hittar jag relationen St Malm-Finland. Vicelänsmannen i Kimito Erik Wendell (1728-86) var gift med Maria Granbom (1723-76) dotter till herrskapsfogden och dragonhållaren Magnus Granbom d 1751, 69 år och Maria Esping d 1739 som 40-åring. Hon var dtr t ombudsmannen och rusthållaren Gabriel Esping i Kimito, g 1 Maria Claesdtr Sahlberg, d före 1707. Hon blir den MGE:s mor som nämnts ovan under kh Johannes.
Maria Gabrielsdotter Esping gifte sig 1719 20/8 i St Malm med Magnus Granbom ovan: befallningsman Magnus Granbom på Djulfors med jungfru Maria Gabrielsdotter Esping i prästgården. Bland barnen utöver Maria som ej tycks född i St Malm finns: Johan Gustaf 1720 1/10 uppbördsskrivare i Kimito, Magnus f o d 1722 och Catharina f 1725 21/1 Glabol.En Magnus Granbom, mönsterskrivare, kan vara född i Finland.
En Gabriel Gabrielsson Esping och en Catharina Gabrielsdotter Esping är vittnen 1722 i St Malm. De lär också vara barn till ombudsman Gabriel i Kimito.  
Att Gabriel Espings ättlingar är nära släkt med kh Johannes och inspektor Lars råder det ingen tvekan om. De bor nära/hos varandra och är varandras dopvittnen. Att släkten kommer från Kimito-området är också tydligt. I Ramsays verk om finländska frälseätter nämns 3 st Esping-släkter som alla har en esping, en båt, i skölden och kommer från detta område. Det mesta talar för att sörmlandsespingarna är befyndade med dessa ätter på något sätt.