NULL Skriv ut sidan - Englund

Anbytarforum

Titel: Englund
Skrivet av: Anders Pemer skrivet 2009-10-07, 20:59
SVAR har påbörjat att släppa scannade kyrkoböcker även efter 1895, men Uppsala län släpar efter. Så det går inte att se Häggeby inflyttningsbok kring de här åren den vägen heller. Uppsala Landsarkiv eller Arninge är väl vad som gäller då...
 
För bl a Stockholms och Värmlands län där jag har mycket släkt att gräva i ligger ofta mycket utlagt, då brukar det gå bättre att kunna se kyrkoböcker en bra bit fram på 1900-talet, och sedan har ju SVAR lagt ut SCB-utdragen för födde, vigde och döde ända fram till 1938, sekretessgränsen på 70 år. Nästa år släpper de väl 1939 års utdrag, utgår jag ifrån. Enorm guldgruva för oss som håller på med mastodontutredningar att kartlägga alla ättlingar fram till nutid till en viss stamfar... plötsligt kommer man åt i princip allt med sin dator och Internet... det är väl just nu en liten lucka mellan 1938 och 1947, när Sveriges Dödbok börjar, som är det enda större glappet. Är man ute efter att hitta någons dödsdatum kan man komma förbi det problemet om de har begravts på en gravplats vars register kom med på Begravda i Sverige-skivan...  
 
Flyttnings- och vigselböcker har de bestämt att det inte behövs någon sekretess på, så de är då släppta - i den mån de är scannade - ända fram till 1991. För födelseböcker, dödböcker och församlingsböcker (efterträdarna till husförhörslängderna) hade de ett tag dels en PUL-gräns på 100 år, för att man skulle få se böckerna som kund via nätet, dels sekretessgränsen på 70 år för att man skulle få böckerna i kunddatorerna på det arkivförande arkivet, t ex Stockholms läns böcker i datorerna på Stockholms stadsarkiv.
 
Härom dagen såg jag dock att jag som inloggad på SVAR på nätet kunde se en församlingsbok som sträckte sig fram till 1922, så de verkar ha lagt ner den där PUL-gränsen. Verkar klokt. Via upplysning.se kan man ju få fram allt man vill om nu levande, och se vilka som bor var, och med vilka, och med vilka som bär samma efternamn och så...
 
Det enda jag saknar där är att det även kunde komma med uppgiften om civilstånd och senaste ändring precis som i huvudbilden hos Folkbokföringen. Och att man mot en prenumerationsavgift på några hundralappar kunde köpa sig förbi skyddsregeln mot att få se barn under 16 år. Som det skulle underlätta att få mitt arbete slutligt komplett...
 
Skatteverket har ju lagt ner kontor på löpande band och har inte ens några telefonnummer direkt till de kontor som finns kvar, för något sådant som att ringa och boka plats vid Allmänhetens terminal, så jag fattar knappt om det finns kvar längre. Gör det det skulle jag verkligen vilja boka in ett antal heldagar för att scanna av alla horder av grenar med nu levande... nu när jag äntligen har laptop och kan ha allt med mig... (utredningen har redan sedan många år varit på hundratals sidor, så jag har inte gett mig på att skriva ut den i sin helhet...)
 
Man kan betala för att köpa civilståndsuppgift Civilstånd - partner hos upplysning.se också, men den tjänsten köper de från samma leverantör som de egentliga kreditupplysningstjänsterna, och den ger därmed samma resultat som alla sådana tjänster - att den omfrågade får ett standardiserat brev hem om att *den frågandes namn och personnummer* har begärt kreditupplysning på dem. Ganska vilseledande för en form av uppgift som faktiskt inte alls omfattas av samma regler som just kreditupplysningsrelaterade uppgifter. Någons civilstånd och partner är en helt offentlig uppgift och lämnas ut av Folkbokföringen utan något som helst ifrågasättande av legitimt behov eller rätt för den omfrågade att få veta att man har blivit omfrågad. Så köp inte den tjänsten på upplysning.se, svälj förtreten och ta kanske upp till 45 minuters telefonkö för att ringa Folkbokföringen och fråga...