NULL Skriv ut sidan - Eneroth

Anbytarforum

Titel: Eneroth
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2014-01-25, 14:25
Just denna familj har jag undersökt en hel del, och det är bara kul om de uppgifter jag funnit kan glädja andra forskare. Det stämmer att vigseln tycks ha skett i Everlöv 1747. Som du säger saknas ju dock vigselbok vid den här tiden, men Arkiv Digital har hämtat många vigseluppgifter ur de s. k. Charta Sigillata-handlingarna, så även vigseln mellan Olaus och Hedvig. På Arkiv Digitals hemsida kan man läsa:
Charta Sigillata: För åren 1733-1748 utgick en särskild skatt på lysningar till bröllop. I samband med att man tog ut lysningen hos prästen fick man erlägga en charta sigillata stämpelpapperavgift. Denna avgift redovisade prästen sedan årsvis vidare till kronan genom utdrag ur lysnings- och vigselboken. I vissa fall framgår det bara vilket pastorat (två församlingar) lysningen kommer ifrån, ibland är det osäkert vilket år det handlar om, men ändå är det ett bra ersättningsmaterial för de socknar där det idag saknas lysnings- och vigselböcker.
Innan Olaus Asping gifte sig med Hedvig hade han förresten varit gift en gång tidigare, med en prästdotter (vigseln ska enligt Arkiv Digital ha skett 1745, också i Everlöv, och således hämtad ur Charta sigillata-handlingarna). Första hustrun dog dock ganska omgående, och om jag inte minns fel hade han även blivit far till ett utomäktenskapligt barn på Österlen innan han gifte sig. Om du vill kan jag maila dig de uppgifter jag hittills fått fram om Olaus Aspings liv?