NULL Skriv ut sidan - Eklin / Ekelin

Anbytarforum

Titel: Eklin / Ekelin
Skrivet av: Pernilla Bollman skrivet 2003-03-18, 09:22
Hej Niclas,
 
Här kommer lite mer om familjen Ekelin.  
För det första; i Petersson, Harald (1973) ”Från norra Kalmar län för länge sedan” s.124, finner man namnet Ekelin, men utan att namnet kommenteras eller ens finns i personregistret. Det hela handlar om tvister ang. kvarnar, skatt och ägandeförhållanden i Hörtingerum. Namn som Dichman, Hebst och Schierman dyker upp. Citatet kommer från en skrivelse i 1774 års dombok:
Fö. stod förra skvaltan i det 4:e eller kniphammarsfallet, ”hwari Cronogården wäl war tillåtit hafwa en husbehofs sqwalta, så länge Cronan icke skingrat samma fall från sitt hemman genom särskildt kiöp till Ekelin, men aldeles icke sedan skattebref på kniphammarsfallet år 1712 war utfärdat”.
 
När det gäller Ekelins och Helena Schmidels barn har jag påträffat dr. Hans i Hörtingerum som fadder för mina anor Matthis Jakobsson och Elisabet Eriksdotters son Nils i Böljerum i augusti 1725 (C:2 s.145). Jag går ut ifrån att det är samma person som dyker upp två gånger till på samma sida, som dr. Hans Matthesson i Hörtingerum och dr. Hans Ekelin i Hörtingerum (Jonas och Britas barn i Lund, samt Bengts och Kerstins barn i Buskatorpet; i det sistnämnda fallet var även min Matthis vittne).  
 
I V-viks begravningsbok hittade jag en pojke Anders i juni 1725 (införd både d.17 och d.18, men med fler upplysningar d.18). ”Begrofs et oäkta barn Anders 9 weckor: Modren är amma hos herr Petter Fuchs, Smedens Mr. Matthis dr. i Hörtingerum, fadren war gift man, skogwaktaren Erik [blankt utrymme för efternamnet] från Hallingeberg socken” (C:3 s.10). I Gladhammar finner man mycket riktigt Anders oächta i Hörtingerum f.15/4 dpt.18/4. Modern heter Hedvig och fadern Skogwaktaren Erik Johansson (Jacobsson?) i S(...)? Vittnena är delvis svårlästa (och för mig okända), men de kommer främst från Hörtingerum, Skåne och Kläxvik ser det ut som, kanske Hans wijd Stufverum? (C:2 s.144).
 
Mvh Pernilla
 
PS: ett av dopvittnena i mitt förra inlägg kallade jag Sollner, det skall nog vara Soltner - en av tullarfamiljerna i V-vik.