NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-02-08

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-02-08
Skrivet av: Hans Rosenlund skrivet 2000-12-31, 12:41
Hej Markus m fl släktforskare!
 
Det verkar som många har julledigt från forskningen - det är ovanlig stiltje i diskussionerna...
 
Har du anknytning till Håkan Persson Hök?
 
Håkan Persson Hök bodde på Gränum 59, Hökagården (och gav namn åt den?). Han är troligen min mf ff ff f. Antagandet är att Gumme Håkansson är hans son, och att dennes son är Nils Gummesson (vilken säkert är min mf ff f). Gumme verkar efterträda Olof Håkansson (Håkans son) på gården omkring 1698. Gumme dör 1720 och hans änka Bengta Björnsdotter gifter om sig med Jöns Persson och bor kvar. När Bengta dör 1729 flyttar Jöns till Boa och Bengtas och Gummes son Per Gummesson tar över. När han flyttar till Gränum 57 1734 kommer Nils Gummesson i hans ställe. Nils är hel- eller halvbror - jag kan inte utröna om Bengta var hans mor - det har funnits en tidigare fru till Gumme. Han ska vara född i Gränum 60, men återfinns ej där.
Om någon kan sprida ljus över något i detta resonemang är jag tacksam.
 
Om namnet Hök vet jag inget. Det finns båtsmän Hök i Erikstorp, Fågleboda och Holje 25. Om jag har rätt för mig stammar båtsmännen från tiden efter 1685, medan Håkan nämns i decimantlängd för Gränum redan 1659 (då han torde varit myndig, och således varit född senast 1641, ja). Var han född här? Eller kom han, t ex som svensk soldat, vid försvenskningen? Går man till danska källor finner man t ex en Per Håkansson (Peder Haagensssenn, brukare/medbrukare) 1636, vilken kan ha varit Håkans far??? Från 1618 finns en Haagen Jensenn - farfar??? Bara spekulationer... men vet någon något mera?
 
Med önskan om Gott Nytt År!