NULL Skriv ut sidan - Comstadius / Comstadia

Anbytarforum

Titel: Comstadius / Comstadia
Skrivet av: Nils Hård af Segerstad skrivet 2013-11-21, 16:59
Löjtnant Johan Comstedt, 168(1)-1758:
J Komstedt var född i Karlskrona och död i Vare, N Sandsjö. Enl Västra härads domb 1725 HT 20/10 anklagades han för att så illa ha slagit drängen Abraham Månsson i Hornaryd, så denne avled. Komstedt hade då flytt riket. ”Det blev inget dråp av det hela, bara en olycka. (Året) 1725 var nog en löjtnant för värdefull att avrättas”, anser forskaren H Renshult.
Komstedt ohh ville, enl kyrkoherde Hahn (domb 1730 ST maj) ej ”i sitt äktenskap vara eniga till sinnes” och ombads till konistorium ”inkomma med förklaring över sin elaka samlevnad”. Enl domb 1736 VT 24/2 var K misstänkt för att ha vållat styvmågens, korpral A Hjelmberg, ”den 20 feb om aftonen timade dödliga frånfälle”.
Upprinnelsen till fallet var att K låtit fälla träd i Hjälmseryds skog. Hjelmberg ansåg att hela byalaget bort lämna sitt medgivande. K blev då arg och utbrast: ”Jag skulle hugga inför din näsa. Jag skall göra dig till en tiggare, innan jag släpper dig”. Tingsprotokollet berättar vidare: ”Och löjtnantens nävar gingo ganska fort emot bordet och Hjelmbergs ansikte. H sade: 'Där I inte stode i faders ställe, skulle jag väl på ett annat sätt försvara mig' ”.
H fick många ”stötar” mot ansiktet och bröstet. Han fick ont i bröstet och svårt att andas, så ”att det kraskade i bröstet vid varje H:s andetag”. Han blev sedermera sängliggande och avled efter åtta dagar. Obduktionen visade att H led av långt gången lungtuberkulos och att denna sjukdom varit vållande till hans död.
Löjtnant Komstedt blev därför ”i detta mål alldeles befriad”.