NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 17 juli, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 17 juli, 2009
Skrivet av: Helene Jorsell skrivet 2006-03-05, 10:45
Hej Johan!
 
jag måste säga att det glädjer mig att du inte köpte boken Bäcke-boken (1977:453-454) ”Släkten Chytraeus” rakt av även om jag är helt säker på att släktforskaren Ivan Löfgren gjort ett synnerligen genomarbetat arbete. Det är DET som är släktforskning. Att hitta information att utgå ifrån och därefter söka i orginalhandlingarna för att få det bekräftat.  
 
Själv har jag gjort alla fel man kan göra som nybliven släktforskare (2 år). Jag läste bla Svenska släktkalendern 1836 där min farmors anor finns med i form av släkten Elliot. Nöjde mig med det och tyckte jag hade tur som hade en familj som redan var dokumenterad. Fick dock smisk på fingrarna av en arbetskamrat som släktforskat i många år och som påtalade viktigheten att ange originalkällan. De första 5-6 gångerna jag satt ute på riksarkivet i Arninge och läste microkort jublade jag varje gång jag hittade en ana men dokumenterade jag källan? Noop! Så jag fick tillbringa lika många gånger i Arninge med att gå tillbaka och leta upp mina källor. Hade jag vetat bättre så hade jag, innan jag startade, gått en grundkurs i släktforskning.  
 
Nåväl! Det är kul att din fråga om släkten Chytraeus gav dig så mycket information att arbeta vidare med  
 
Vänligen / Helene Jorsell