NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 17 juli, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 17 juli, 2009
Skrivet av: Johan Chytraeus skrivet 2006-03-04, 19:20
Hej allihopa,  
 
Ett stort tack för att ni bidragit med att klargöra mina äldre släktingar på 1800-talet, nedtill framför allt denne Olof, född 1785 (som är en nyckelperson i den nedanstående redovisningen). Genom denne Olof kan man gå tillbaka till den förste kände Chytreanen i min släkt, Olof Erici Chytraeus, som är min morfars farfars farfars farfars far.  
 
Det är nämligen så att jag hade en kopia på några sidor ur en gammal bok som heter ”Bäcke-boken Historik från en socken på Dal” (1977) hemma, där det finns en rad okända Chytraeaner omnända, vilka jag inte alls kunnat relatera till tidigare. Men genom flera olika värdefulla klargöranden om mina förfäder i den här debattråden, i samklang med vad som är skrivet i Bäcke-boken kan jag nu kartlägga släkten Chytraeus till vad som verkar vara dess förste namne.
 
För de som möjligen är intresserade, och inte har tillgång till den här boken som jag en gång hittade på Universitetsbiblioteket i Lund, citerar jag den enligt följande:  
 
Bäcke-boken (1977:453-454) ”Släkten Chytraeus”
 
”Släktforskaren Ivan Löfgren har gjort en utredning om släkten och eftersom en gren av släkten varit bosatt i Bäckefors återges den här.
 
Det egenartade släktnamnet Chytraeus har länge varit känt på Dal och det har lockat till ett studium av såväl ämnets som släktens historia. Äldste stamfadern för släkten och den gren av denna, som i slutet av 1700-talet kom till Dalsland, är Erik Olai Krum, som prästvigd 1632, först var komminister i Girestads församling, Upsala Stift, och därefter kyrkoherde i Lietslena pastorat av samma stift. Med sin hustru hade han tre söner, Olof, Carl och Johan, vilka antogo namnet Chytraeus. Anledningen till att bröderna togo sig detta namn, känner man icke. Hade det möjligen funnits inom faderns eller moderns släkt, eller kan en vid Uppsala universitet år 1625 studerande Jacobus Chytraeus ha någon andel däri?  
 
Andra utan känt samband som burit namnet äro Herman Chytraeus, historiker i Lund, som levde på 1500-talet och Nathan Chytraeus som 1606 utgav ett arbete på latin om skrifter på monumenter, samt slutligen den tyske teologen David Chytraeus som levde 1530-1600 och utgav en mängd skrifter, däribland en krönika vari han skildrar de nordiska rikenas historia under tiden 1500-1549. Funderingar att släktskap kan finnas mellan denne tyske teolog och svenska bärare av namnet ha förekommit. Direkt härstamning kan dock icke föreligga, då alla Davids sju barn dog som minderåriga.  
 
Olof Erici Chytraeus, den förmodligen äldste av Erik Krums söner, prästvigdes 1658 och blev samma år komminister i Litslena. Efter en tid av hovpredikant hos riksdrotsen Per Brahe blev han faderns efterträdare som kyrkoherede i Torstuna. Han var riksdagsman och avled 1707. Med sin hustru Maria Stjerman, hade han fyra söner. Av dessa blev Olof adlad Riddercreutz, Anders kyrkoherde i Österåker, Johan advokatfiskal i Svea hovrätt och Erik häradshövding och borgmästare i Malmö.  
 
Borgmästaren Erik Chytraeus var gift med Elisabeth Christina Klingenstierna, som var dotter till biskopen Zakarias K. och Beata Otter. Deras son Zakarias Olof C. död 1762 var fiskal i krigskollegium och gift med CD Christina Treffenberg. Zakariasson Gustaf C. född 1755 avlade lantmäteriexamen 1775 och blev komm.-lantm- 1782. Han avled på sin gård Skottan i Eriksstads socken. Anledningen till att han kom till Dal var att han bytte till sig tjänsten här mot sin tjänst i Västerbotten med Bengt Ågren. Gustaf Chytraeus var gift med Christina Chatarina Roos, dotter till brukspatron Harald Gustaf Roos af Hjelmsäter och Anna Sofia Pfannenstiel.  
 
Deras son Olof C. född 1785, blev liksom fadern lantmätare. Han avlade sin examen 1806, var regementskvartermästare vid Älvsborgs lantvärn, erhöll löjtnantstitel och blev kom.-lnatmätare 1817. Han bodde på Assmundstorp i Brålanda och avled där 1843. Gift första gången med Erika Beata Lindskog, död 1838, dotter till lantmätaren Hans Lindskog och Maria Chrsitian Gyllenspetz, andra gången med Augusta Sofia Ahlbom, född 1804. I första giftet voro barnen nio, i andra två, sönerna Harald och Axel, vilka båda blevo färgerifabrikörer, den förre i Bäckefors och den senare i Dals Rostock.  
 
Av barnen i första giftet blev Frans August lantmätare och Knut Oskar köpman. Harald Chytraeus bedrev färgeri i Steneby men flyttade i slutet av 1800-talet till Bäckefors där han byggde sitt hem, nuvarande Lasarättsg. Han dog 1931. Hans hustru var av gammal smedssläkt Warg, hette Amanda och född 1847 och dog 1925. Barn till Harald: Maria/Mia f. 1874, Ellen f. 1878. Olga f. 1882. Harald. F. 1889. Axel f. 1892. Valdemar f. 1893.”
 
Det finns nog en hel del mer att ta reda på, inte minst fler konkreta födelseuppgifter och antal barn i de olika familjerna med mera, men ovanstående verkar ju vara en bra grund att stå på.  
 
Mvh
 
 
/ Johan
 
 
johan.chytraeus.940@student.lu.se  
Tfn nr 046-12 10 28