NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 27 januari, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 27 januari, 2012
Skrivet av: Birgitta Olsson skrivet 2012-01-27, 19:00
Stort tack till Karin och Björn-Åke för all hjälp. Jag mailade stadsbiblioteket i Karlskrona och fick till svar att det är från Göta hovrätts renoverade domböcker. Nu är det sådan tur att jag har just den CD:n för Bräkne Härad 1700-1750. Bland alla notiser, det var en hel del hittade jag notisen från rullfilmen. Det visade sig att datumet i inlägget som jag sparat var fel. Målet togs upp den 15 november 1744 och inget annat. Här följer så några notiser som jag hittat på CD:n efter en kortare tids läsning, tänker fortsätta imorgon.  
 
Ur Bräkne Härads dombok 1700-1750
 
1714-07-31
20. Skrivelse från landshövdingen baron Klas Bonde över oskick med mera. Besvär rörande 170 stycken av Bohusläns båtsmäns uppmarsch här i Blekinge, oskick mot kronolänsman Peter Carlkvist och Henrik Schlyter var förövat, varvid löjtnanten som fört marschen manhaftige Jöns Lind och profosserna Olof Berg och Per Andersson Kalse samt båtsmännen Nils Lång, Erik Svärjare, Olof Försagd, Nils Svart och Brynjel Marstrand närvarande äro. De tog hästar och vagnar var de kunde få bland annat vid Trensums backe och körde dem hårt. Jöns Lind gjorde ingen skillnad på vems hästar de tog, kunde lika gärna tagit häradshövdingens. I Hoby var hästarna i följe med marschen. Kronolänsman Carlkvist mött marschen i Gundlatorp och begärt att få sina hästar och vagn igen. Båtsmännen beväpnade med gärdesgårdskäppar samt illa slagit och tagit värja, pistoler och handskar ifrån kronolänsman Carlkvist. Hästarna varit maktlösa och knappt orkade dra vagnarna. 16 man av folket var sjuka. Under marschens gång förekommer misshandel, vandalism, stöld m m, vilket ett flertal vittnen vittnar om. Nämns; Kronolänsman Peter Carlkvist, kronobefallningsman Peter Wirell, kronolänsmannens bonde Åke Persson i Trensum, hustru Botil Larsdotter i Trensum, änkan Inger salige Anders Hanssons i Trensum, jägmästare Jonas Humble, kronolänsman Hans Kristoffersson, fjärdingsman Nils Nilsson i Torarp, gästgivaren i Hoby Göran Melbins hustru, båtsman Nils Gunnarsson Svart, båtsman Erik Svärjare, profoss Per Andersson Kalse, profoss Olof Berg, Nils Lång, Olof Försagd, Brynjel Marstrand, en blekingsk båtsman Bengt Stark, en liten båtsman Lars Spansk (som hade ont i fötterna), kapten Umbehaven, skrivaren Albrecht Pisarsk, båtsman Karl Gästgivare (Kalses bror) som nu var på skeppet Västmanland, Gumme Jonsson i Märserum, Nils Larsson i Djurtorp, Tor Karlsson i Djurtorp och Lars Nilsson i Trofta. Resolution; Löjtnant Lind, profosserna Olof Berg och Per Andersson Kalse bör infinna sig den 9 augusti vid Lister häradsting.
 
1719-02-04
14. Kronolänsman Peter Carlkvist uppvisar två köpebrev; 1. Per Eskilsson i Vettekulla utgiven 1712-01-26 på 1/8 skatte nummer 30 i Trensums by, 40 daler silvermynt. 2. Andra 1/8 på samma hemman under samma datum, sålt av Håkan Torsson i Karlshamn, Sven Torsson på Hallö, Sven Hansson på Ekö förmyndare för avlidne Henrik Jönsson och hustru Metta Toresdotters omyndiga barn till kronolänsmannen för 65 daler silvermynt. Uppbud 1714-02-06, 1714-07-29 och 1714-10-25 oklandrat.
 
1744-11-15
29. Sjömannen Erik Boman inger två upplåtelsebrev; Ett från dess svåger Hans Carlkvist och ett från dess svärmor Catharina Carlkvist angående nummer 16 och nummer 17 Trensum. Svågern säljer för 100 daler silvermynt. Hans salige fader Peter Carlkvist.
 
1745-03-21
14. 1744-09-15 upprättad skrift mellan kompaniskrivare Hans Carlkvist med dess moders samtycke och sjömannen befarne Erik Svensson Boman angående arvsrättigheter uti 1/6 nummer 17 Trensum. Erik erlagt 100 silvermynt till den förre. Svärmoder Catharina Kock uppå sina omyndiga barns vägnar riktigt återbetalt 100 silvermynt.
 
1745-06-20
37. Ingavs en skrift; Jag Catharina Kock har av berått mod avstått och överlåtit till min kära dotter Britta Catharina Carlkvist 1/8 skatte nummer 16 Trensum, vilket min salige man Peter Carlkvist under varande äktenskap förvärvat och mig senare fått i giftorätt den 25 februari och 8 juli vid skiftesförrättningen innevarande år. Värderad till 200 C samt oklandrad av mig och dess syskon.
 
1749-11-13
50. Saluskrift 1746-02-24, Catharina Kock säljer till sin dotter Maria Dorotea Carlkvist och till mågen Olof Torstensson 1/6 skatte nummer 17 Hålegården Trensum för 157 daler och 16 öre. Villkor; Döttrarna Petronellas och Britta Catharinas fädernearv i gården skall vara orörda. Undantag; Ängen Brattingsborg, fiske i Skarviken samt bostad och ekonomihus.
 
1749-11-13
41. Danneman Olof Torstensson inger sin svärmor hustru Catharina Kocks upplåtelsebrev 1746-02-24, delningsinstrument 1746-06-18, och hennes son Hans Carlkvist tecknade kvittens uti 1/6 skatte nummer 17 Trensum Hålagården för 157 daler och 16 öre 1747-12-01, 1748-03-28 och 1748-06-15 oklandrat.
 
1749-11-14
57. Bonden Olof Torstensson i Trensum kärar sin svåger Erik Boman i Trensum angående Tuveängen och dess hö. Olof har mottagit ängen av sin svärmor. Erik har höstat ängen i två år. Erik kärar Olof angående att han har höstat en av Eriks ängar. Vittnen; Gamle mannen Jakob Hansson i Trensum och Christian Jönsson i Trensum. År 1713 kom Peter Carlkvist till Trensum och då skedde ett ägobyte, vilket innebär att Olof bör nyttja ängen. Dom; Erik tillerkänns ängen.
 
Då har du rätt i ditt antagande Fabian om att Petter Carlqvist inte kom från Hällaryd och det är förklaringen till att jag inte hittade någon anteckning om honom i mantalslängderna förrän 1714. Jag får förnya mitt abonnemang och titta i Ronneby mtl 1691 s. 71 eftersom jag inte hade tillgång till Ronneby när jag gjorde anteckningen och inte heller kommer ihåg varför jag antecknade det.  
 
En fråga till Björn-Åke, går det inte köra CD:n Medelstads Häradsrätt på Windows 7, Ultimate?
 
På återhörande
 
Birgitta
 
 
(Meddelandet ändrat av Nebulus 2012-01-27 20:27)