NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 27 januari, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 27 januari, 2012
Skrivet av: Birgitta Olsson skrivet 2012-01-24, 19:01
Hittade detta inlägg under rubriken Blekinge -> Efterlysningar -> Carlqvist Andreas 1709-89 gm Brita R...”Jag har läst en del domböcker över Blekinge, både städernas och häradenas men kan inte se att Andreas Carlqvist på något sätt är släkt med Petter C. Petter C. förekommer i en del-bl.a i JR 2037 Karlshamns kämnarrätt 15 september 1744-svågern avlidne Hans Carlgvist, svärmodern Catarina Carlgvist i Tränsum. Filmerna finns att låna på Karlskrona Länsbibliotek Box 20, 371 21 Karlskrona. tel. 0455/83452 (mikrofilmsexp.)”. Inlägget är skrivet av Bengt Olsson fredagen 07 januari 2000 - 13:43.  
 
Nu vet jag inte om Kämnärsrättens böcker är filmade ännu men annars kanske de går beställa på mikrokort? När det gäller identifieringen av Carlqvistarnas far så har troligen de tre personer som uppgett Hans Nilsson som far till Petter Carlqvist fått denna uppgift från herdaminnet.
 
I en gammal notering, troligtvis hämtat från Anbytarforum som jag sparat men inte har kvar vem som skrev det står: ”Jag har nu sökt igenom ett 100-tal register och släktutredningar för att finnanågot om denne Petter Carlqvists föräldrar. Tyvärr utan resultat varför jagendast kan återvända till Lunds Herdaminnen där det anses troligt att länsmannenP.C. och prosten Johannes C. var bröder. Det har antagits att deras far varlänsmannen Hans Nilsson som dog i pesten i Hällaryd 1711-07-20. Namnet Hans Nelson Carlqvist finns med vid barndop 1704. Det skulle i så fall vara i H N C:s
tidigare äktenskap före giftet med Susanna Henriksdotter. Kyrkoboksmaterialet
lär vara ofullständigt för vissa år så någon säkerhet går inte att erhålla. Endast namn, yrke, ort och tidsperiod tycks stämma men som en sann släktforskare får man inte acceptera annat än 100% tillförlitliga källor. Jag lämnar därför Carlqvistarna i frid men återupplivar dem om något mer dyker upp.”
 
”Hej! Jag bryter in med en liten rättelse. Länsmannen i Hällaryd och den
sannolike fadern heter Nils Hansson (d 1711). Hans Nelson Carlqvist vid
barndopet 1704 syftar vad jag förstår på den blivande kyrkoherden i
Helsingborg, som alltså, om släktskapet stämmer, är fadder till sin fars
barn i ett nytt äktenskap. Namnet Carlqvist verkar inte vara belagt för
länsmannen Nils Hansson. Allt enligt herdaminnet.”
 
Har dessutom för flera år sedan noterat följande ur Mantalslängd Bräkne Härad
 
 
1691 s. 71 Ronneby kolla detta.
 
1703 s. 103 nämns Jacob Kock som kyrkoherde i Hällaryd. Han var ju Petter Carlqvists svärfar. Då hette kronolänsmannen Per Clemetsson som bodde i Hällaryd.
 
1709 s. 126 Kronolänsman Nils Hansson i Hällaryd
 
1710 s. 136 Kronolänsman Nils Hansson i Hällaryd
 
1711 s. 133 Kronolänsman Nils Hansson i Hällaryd.  
 
1714 s. 131 Carlqvist finns inte i Trensum utan i Hällaryd
 
1715  Finns inte Hällaryd i mantalslängden.
 
1716 - 1718 saknas.
 
1719 s. 97 Kronolänsmannen Carlqvist
 
1720 s. 98 Kronolänsmannen Carlqvist
 
1721 s. 101 Kronolänsmannen Carlqvist
 
1722 s. 112 Kronolänsmannen Carlqvist
 
1729 s. 130
 
1734 Petter Carlqvist s. 162
 
Det jag kan tycka verkar konstigt om Nils Hansson var far till Carlqvistarna är att han tydligen aldrig själv kallade eller skrev sig som Carlqvist. Dessutom är det ganska konstigt att Petter C Döper sin förstfödde son till Jacob och son nummer 2 till Hans, borde inte son 2 då döpts till Nils? Båda fäderna dog ju i pesten 1711. C M Carlqvist döpte visserligen inget barn efter sin far annars var det väl vanligt att man döpte sina barn efter barnens mor- och farföräldrar?