NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 27 januari, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 27 januari, 2012
Skrivet av: Rolf Nilsson skrivet 2005-02-07, 20:48
Fam. Axel Teodor Carlqvist från Sigtuna  
 
När jag var liten på 50-talets visade farmor ett foto taget i USA på sina anhöriga. 6 flickor och en pojk + deras mor och far. Farmor sa att de var jätteförmögna och detta berättade hon omkringt 1950-1951.
1980 flyttade Vi från vår villa, efter min fars död., Hittade detta foto + brev till och från denna farmors familj.
Kort och koncist sökte jag upp biblioteket i Åmål som hade kartor över hela USA då även Soutfbury och jag tänkte och insåg att det inte var så långt fr New Hawen. Jag fick tjata på min morbror om resa Dit! Som blev fantastisk upplevelse. Det var nog ingen tillfällighet. Någon ser och hör allt!
Kortet, pojken var omk 8 år 1908, 1987 runt 90.
Vi träffade honom i hallonlandet där han bad oss dra åt h-e för han menade att han inte hade några relationer/släktband med Sverige., Men när han fick se kopia på farmors brev till hans fader blev det tvärtyst Vi var till kyrkogården i Sothbury. Ingen av flickorna blev gifta.
Vad den gamle mannen sa hallonlandet kan Vi lämna därhän men efternamnet QARLQVIST, ger kalla kårar. Släkten Qarlqvist i Sthlm vet inte om detta och jag har inte sökt kontakt. De tror att släkten till vissa delar är borta, okända. Jag har haft viss kontakt med dottern Barbara Jenkis i Southbury men hon är lite avvisande pga av familjens politiska ambitioner!
Vi är ju så nära Ryssland och allt de har stått för vad gäller diktatur, etc.
 
Om ngn i familjen Qarlqvist är intresserade, har jag foton, brev m.m. (nilsson,bom,de Geer,thell,
andersson)
 
(Detta meddelande flyttades hit den 16/5-2009 från  Landskap » Uppland » Allmänt. /Jonas M, Moderator Uppland)