NULL Skriv ut sidan - Bystadius

Anbytarforum

Titel: Bystadius
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2010-09-12, 21:37
Hej igen!
 
Genom Görans inlägg gissade jag att Peter Bystadius bör ha varit kompani-, eller åtminstone regementskamrat, med mönsterskrivaren Peter Stigell. Min gissning var rätt; Peter Stigell hittar man som mönsterskrivare vid Vetlanda skvadron under Smålands kavalleriregemente (generalmönsterrulla 1724), men Peter Bystadius hittar man dock inte vid samma skvadron, men vid samma regemente, nämligen vid Östra härads skvadron 1724; Trumpettaren Petter Bystadius afgådt d: 24. Januari 1722. I stället samma dato hit Transporterad ifrån Lif Compagniet 2 Trumpettaren Anders Lindvall. Tyvärr står det inga födelse-, ålders- eller civilståndsuppgifter om honom i generalmönsterrullorna; 1714 Trumpetaren Petter Bystadius som anges vara Dismonterad till sin Person, men hästen är god, i 1712 års båda generalmönsterrullor att han är Ähr antagen d 1 Aug: 1711 samt Antagen utj Augusti Månad 1711 med anmärkningen att han har intet Liveri eij heller Patruller på Trumpeten.
 
Jag försökte mig även på att leta efter Carl Sartling och man finner familjen i 1742 års mantalslängd i Äsphults socken på gården Rickarum Nr 1, Munsterskrifwaren Sartling h., pigan Ellna. I 1744 års mantalslängd på samma gård afledna munsterskrifwaren Sartlings Enckia [...] Utfattig. I 1745 års mantalslängd finner man dock Munsterskrifwaren Törnegren h. på gården. Min gissning var att Annika Bystadia kanske hade gift om sig med denne Törnegren, men enligt Gärds häradsrätt FIIa:24, bouppteckning nr 9, och sidan 232 i Otto Lindbergs bok Landsstaten.. var mönsterskrivaren Hans Törnegren bara gift två gånger med Helena Reen respektive Anna G. Areskoug.
 
Det är en lucka i mantalslängderna mellan 1729 och 1741, och i 1728 års mantalslängd för Rickarum Nr 1 i Äsphult bodde familjen Sartling inte på gården. Har du några åldersuppgifter för barnen? Jag hittar ingen Sartling alls i det skånska vigselregistret, och inte i Sverige alls, vet du vart barnen tar vägen sedan?
 
Mvh, Markus