NULL Skriv ut sidan - Bystadius

Anbytarforum

Titel: Bystadius
Skrivet av: Anna Martinsson skrivet 2010-09-12, 18:49
Wow, tack för svaren!  Nu har jag lite mer att forska på. Jag planerar en resa till huvudstaden för en djupdykning i Krigsarkivet, nu i höst. Ska se vad jag kan få fram där om Adelsfanan och dess mönsterskrivare.
Jag hade lite funderingar på om möjligtvis Carl Sartlings efternamn kunde vara felstavat. Det är ett ovanligt namn i varje fall.
Bystadius är också ovanligt. Det låter nästan som något prästnamn eller någon högre akademikers tagna namn. Man kan ju fundera om de Bystadius i Kolbäck kanske härstammar från Malmbäcks-Bystadius.
Tyvärr är kyrkoböckerna från Äsphults socken uppbrunna för denna tid så jag vet inte om Carl SArtlings barn är födda i socknen eller ej. Troligt är att någon av dem är född uppåt i landet men jag hoppas att Krigsarkivet har lite uppgifter på vart mönsterskrivarna var bosatta och hur de flyttade runt. Det är ju lite svårt att forska, när det bara står att de kommer uppåt ifrån. Men Carl och Annika måste ha träffats någonstans och gift sig och kan jag placera Carl någonstans nära Malmbäck eller någon annan ort som vi skrivit om, så kan man dra slutsatsen att Annika möjligtvis har släkt där.
 
(Meddelandet ändrat av polara 2010-09-12 19:00)