NULL Skriv ut sidan - Bystadius

Anbytarforum

Titel: Bystadius
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2010-09-12, 17:23
Hej Anna!
 
Jag gjorde en liten eftersökning efter namnet Bystadius, och såg att en viss Lisken Bystadia redan diskuterats här på forumet. Jag såg att du i mars 2010 efterfrågade de forskare som diskuterade henne, men utan svar.
 
Jag har dock lyckats hitta ytterligare en Bystadius, nämligen trumpetaren Peter Bystadius (född ca 1683, död sextiosju år gammal av bröstsjuka 1750 11/1 på gården Holma i Malmbäcks socken, Jönköpings län). Han dyker upp på gården Holma mot slutet av 1730-talet med sin hustru Maria Helena Lindgren och får sonen Johan Erik Bystadius där 1740 6/10. Kanske kan detta vara en släkting (pappa?) till Annika? Visserligen är ju Kolbäck mer norrut jämfört med Malmbäck om man ska påpeka långt upp i landet boende i bouppteckningen, men namnet Bystadius verkar ju vara ganska ovanligt. Trumpetarfamiljen Bystadius hittar man för övrigt bl.a. på Holma i mantalslängden för Malmbäck 1740, då står det att de inte betalar skatt eftersom de är aldeles utfatt: och bräkl.
 
I Skåne fanns det senare en annan Bystadius, nämligen klockaren i Skabersjö socken Johan Fredrik Bystadius (född ca 1741, död tjugonio år gammal av bröstsjuka 1770 3/12 i Skabersjö). Om namnet har blivit fel i trumpetaren Bystadius' son Johan Eriks födelsenotis i Malmbäck 1740 kanske de är identiska. I vilket fall som helst så anges han vara klockare i Skabersjö redan 1768 då han gifter sig 27/12 det året i Hököpinge med jungfru Elisabeth Elisa Catharina Giertz, dotter till kort därefter avlidne klockaren Giertz i Hököpinge. Bouppteckningen efter klockaren Johan Fredrik Bystadius upprättas 1771 23/1 vid Bara häradsrätt (Bara häradsrätts arkiv, volym FIIa:19, 1769-1773, nr 34) och han verkar lida av samma problem som Annika - trots att det nästan var viktigare att släktingar på den avlidne förälderns sida närvarar vid boppteckningen å omyndiga barns vägnar dyker ingen av Bystadius' släktingar upp. Å änkans sida närvarade hennes bror, kvartermästaren Martin Peter Giertz från Ramsåsa socken. Klockareparet Bystadius hade en son Johan Petter Bystadius (född 1770 25/3 i Skabersjö - vid hans dop närvarade som fadder SwärModren madame Brita Hallenberg [i Hököpinge], alltså Elisa Catharina Giertz' mor). Elisa Catharina är mest troligt identisk med den änckan Elisabet Catarina Bystadja i Södra Sandby by som gifter sig 1776 26/9 i Södra Sandby med hovslagaren Sven Åkerman.
 
Jag har sökt efter Bystadius i det maffiga registret Personregister till Lunds universitets nationsmatriklar som upptar varenda person som nämns i alla de olika nationsmatriklarna, dock utan en enda träff. Inte heller Lewenhaupts biografiska verk Karl XII:s officerare gav några träffar.
 
Carl Sartling var för övrigt mönsterskrivare vid Svenska Adelsfanan och man hittar honom i generalmönsterrullan 1743 under det Skånska och Halländska kompaniet (på sidan 3). Kompaniet mönstrades av fältmarskalken Hugo Johan Hamilton i Kristianstad 17, 18 och 19 oktober 1743, och då står det noterat om Carl Sartling att Munsterskrifwaren begiär afskjed för ålder och siukdom, som bewiljas; j stället antages Skrifwaren Anders Helström. Jag försökte leta upp honom i de tidigare rullorna för att se om man kanske hittade spår efter vart han kom ifrån, eller om det fanns någon Bystadius vid regementet som kunde ge ledtrådar till vart Annika kom ifrån, men hittade tyvärr inget.
 
Mvh, Markus