NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-08-19

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-08-19
Skrivet av: Marc Hernelind skrivet 2004-08-11, 14:52
Av Hernelind: Erik Holmlund har rätt det var lite hårt uttrykt,viket jag ber om ursäkt för,och om man läser det supplement Carl Szabad gjort till Bygd?n så är det mycket arbete bakom och mycket värde i det ,det enda fel av värde , var just det som han uttryck att Kerstin Zynthia torde aldrig existerat och jag tyckte det var allvarligt på grund av att den Artikel ligger i släktforskarnas årsbok och det kan finnas släkt till henne som får fel uppfattning,så om man om möjligt uppnådde en korregering var min tanke inte att hoppa på Carl för som du säger där ev fel har smygitsig in hos mej har jag fått korrigera det, som alla som är föfattare inom släktforskning vet kan det ibland smyga sej in fel speciellt i stora baser,men en uppgift som jag tycket var intressant var att Evert Hindersson Lag man i Holm,Överlännes levde omkr 1400talet slut och 1500 talets början hans Barn var Henricus Eduvardi Zynhius och levde på 1530 talet i Holm Överlännes, han hade en syster som levde där omkring född i Holm,Överlännes också Hon hette Elisabeth Evertsdotter Zynthia och gite sig med Petrus Nicolai Kyrkoherde iförst i Grundsunda 1580-1604 ,sen i Säbrå under åren 1604-1619 där han också dog. Elisabet dog 1618 i Säbrå församling. Kerstin Henriksdotter Zynthia född under 1550 talet och dog i barnsäng omkr.1595 när barna var relativt små sen fick Anna Segerdotter vara Styvmor.det som blir lite problem i resonemanget är om Henricus E: Zynhius dog 1651 i Alfa som någon nämnde han syster dog 1618 möjligen att han dog 1631 senast och att det var han s 20 år ynger fru som dog 1651? det är bara en tanke eftersom jag än inte kollat Herdaminne i Gävleborg tack för hjälpen i att förska få rätsida på dessa uppgifter. mvh Marc
 
Ps.Erik Holmlund du har inte Buresläkten 1+2 det är mycket ändratoch korrigert i dessa speciellt språket som inte var i Bure Ätten del 1 ett den boken upphörde jag med i tryckningen för min förrläggare hjälpte ej mej som har dyslexikort och gott var det massa strul och jag sa upp mitt samarbete med förläggaren och (jag gjorde en del förluster större än han och speciellt trovärdigt när tex språket var så brist fälligt och strul jag nämner om det efter som Elisabeth Tohrsell skrev till Gotland om det här utan att prata med mej med uppgifter som inte stämde,jag tyckte hon kunde talat med mej då tror jag aldrig hon hade skrivit det till Gotland,Men det är okey Elsabeth jag har utstått mycket värre saker av folk som inte känner mej det är glömt.Och precis som Erik Holmlund sa så bör vi inte slå ner på Böcker ect,utan möjligen leta efter de guld korn som kan finnas i dessa arbeten, så tänk på det Björn Tunberg när vanar för säbrå boken,så klankar du ner på hela  Säbrå Hembygdsförening som är utgivare av Boken och visst är Tycko Lundqvist en som skrivit i boken men jag uppfattar den som mycket korrekt,den är säkert inte fel fri men nämn någon bok som är det vi lär oss nya saker hela tiden och ibland får vi ändra oss när vi får mer sanning eller kunskap eller pusselbitar som får oss i nya tankebanor och vi släktforsakre är inte rädda att prova olika pusselbitar ibland märker vi att dom inte passar.