NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-12

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-12
Skrivet av: Sten Høyendahl skrivet 2005-04-12, 12:21
Hei Kjell!
 
Takk for opplysningene om at Stenar Bryntesson i Skumsnäs i Trankil muligens kan ha vært gift med Guro Larsdotter. Men det er mange ulike opplysninger rundt på nettet her: nettsiden www.gammalgarden oppgir at Segol Larssons søster het Elin Larsdotter f. 1688, og Katarina Strid anfører Kerstin Larsdotter f. 1688.
 
Og strengt tatt vet jeg jo ikke om Grean er rett plass og om Larsdatteren er riktig kvinne. Opplysningen om at Stenar var gift til Grean fant jeg som tidligere sagt på en anetavle uten forfatternavn på biblioteket i Årjäng. Ikke alle opplysningene på denne tavlen er riktige, og det er neppe Pelle Norelius eller Gösta Höglind som har tegnet ned denne.
 
Men en utvilsom etterkommer av Stenar Bryntesson har jeg i alle fall: Elin Stenarsdotter (sikkert hun som senere kalles Tran?a), som i 1738-42 får tre barn i Holmedal med tullnären Niclas Ruus. I 1738 og 1740 står de som bosatt i Upsal og i 1742 i Skumsnäs. Trolig er også presten Lars Tranéus i Sillerud sønn av Stenar, men jeg har ikke funnet noe i kildene på ham.
 
mvh Sten