NULL Skriv ut sidan - Brink

Anbytarforum

Titel: Brink
Skrivet av: Caroline Guntur skrivet 2008-03-21, 21:14
Hej Lasse och Carin,  
 
Tack för svaren!  
 
Ja, det där om Danmark har jag hittat också, men jag är lite förvirrad. Varför står det Stockholm 1880? En släkting till mig påpekade att det var vanligt att drängarna jobbade lite varstans, och det var möjligt att han varit en tid i Danmark utan att ha blivit utskriven ut Gislöf (Ö. Nöbbelöv) där han jobbade. Men han är definitivt utflyttad ur Gislöf 1880. Om han flyttade till Danmark permanent 1879 borde han var stått utskriven det året? För mig verkar det troligare att han stått skriven i Gislöf, sedan varit en runda i Danmark (inskriven där, men inte utskriven i Sverige), och sedan flyttat vidare 1880 till Stockholm. Däremot retar det mig lite att jag inte kan hitta honom i varken Sverige eller Danmark efter det. Av en händelse kollade jag folkräkningen i USA också, och hittade följande:
 
Name: Leonard Brink  
Home in 1900: Hinckley, Pine, Minnesota  
Age: 55  
Estimated Birth Year: abt 1845  
Birthplace: Sweden  
Relationship to head-of-house: Boarder  
Race: White  
Occupation: Laborer
Immigration Year: 1887
 
Detta ser ju ut att stämma ganska bra, och det skulle ju också kunna förklara varför han inte finns med i 1890-års folkräkning i Sverige. Men eftersom namnet inte stämmer 100% (Nils är borta) och det inte finns mera detaljer, så kan jag ju inte vara helt säker. Finns det någon källa där man kan finna var han skulle ha bott mellan 1880 och 1887? Och om detta verkligen är rätt Brink, varför finns han inte med på varken passagerar- eller emigrant-listor?  
 
Någon som vågar sig på en gissning? :-)