NULL Skriv ut sidan - Bokman / Bookman

Anbytarforum

Titel: Bokman / Bookman
Skrivet av: Bo Karlsson skrivet 2001-06-12, 23:07
Hej Åke Lindström!
Ja, jag har som synes blivit försenad med resten av det bookmanska släktträdet. Försöker få detta färdigt under sommaren. Kontrollerade själv lite framåt, och fann bl.a. i Nils Peter Bookmans bouppteckning en guldring, med initialerna MBM, skulle inte detta kunna syfta på Magnus Bookman ? Fann också att det i Nils Peters dödbok anges att han var född i Eksjö. Detta bör väl vara en uppgift från de anhöriga, och vad han själv tidigare uppgivit. Detta är nu intresssant, eftersom Munkanäs, låt vara beläget inom Höreda socken, låg precis i utkanten på staden, och dessutom stundom benämndes Eksjö torp. Detta torde väl bevisa släktskapen slutgiltigt, fast för att vara helt säker borde man naturligtvis också kolla Eksjö födelseböcker. Kanske finns det också något nämnt i Södra Vedbo domböcker, vid tiden för Magnus Bookmans död (endast de renoverade domböckerna är bevarade).
Om andan faller på kanske jag kollar in Sörlings lite framöver, själva frågan om hur denna officersdotter kom att bli gift med skogvaktaren är ju intressant nog. Får se vad jag hinner. Hör gärna av dig, om du hittar något mer!  Jo, en sak är jag nyfiken på, på vilket sätt härstammar du från Bookman/Lindström? Om man får vara nyfiken i strut, alltså ? Själv härstammar jag från Bengt Bookman, som är min farfars farmors farmors farmors far.  
  Tillönskar en skön sommar !  
Mvh BoK/