NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 28 juli, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 28 juli, 2013
Skrivet av: Kerstin Stiby skrivet 2008-04-08, 23:08
Hej Helene
Jo det stämmer alltihop. Gladhammar är fel och Kalmar är rätt och min farmors mor hette Johanna Olivia. Jag trodde hon föddes 1839. Men med henne är allt osäkert eftersom hon hade okända föräldrar antecknade på födelse-attesten. Har frågat om henne på RA och de säger att det inte går att hitta föräldrarna alls.  
 
Det stämmer att Hannas äldre bror - Olivias äldste son hette Klas Filip, det fanns också en yngre son Svante Alexander.
 
Jag borde inte frågat om Hannas härkomst men jag har så svårt att ge upp för alla har fantiserat hämningslöst runt Olivia och hennes okända föräldrar.  
 
Det stämmer också att Olivia blev änka tidigt. Hennes Sven Bäckström hade klättrat upp i masten för att reva segel som en demonstration av hur man gör när man är en riktig sjöman inför en räddhågade jungman som vägrat klättra upp. Det hade börjat blåsa.  
 
Sven ramlade själv ner ur masten och dog, han ska vara begravd i Bergen. Men mina sysslingar har letat efter graven utan att hitta den.
 
Svante var tuff nog att luffa omkring ensam i Amerika några år men var hela livet extremt blyg. Blygheten skylldes på att Olivia väntade honom när hon fick dödsbudet.  
 
Svante var världens snällaste och skrev härliga brev hem till min pappa.  
Jag vaknade och pep när han var barnvakt, han kom för att trösta och jag fick tag i hans tumme. När mina föräldrar kom hem stod en ledbruten gammal Svante lutad över vaggan med sin utlånade tumme som jag höll i ett stadigt grepp.