NULL Skriv ut sidan - Bauman

Anbytarforum

Titel: Bauman
Skrivet av: Carola Eriksson skrivet 2009-10-22, 21:40
Kårt Förtecknin på BAUMANS Slägten
Källa:  Avskriften gjord våren 1938 av Karl Montgomery och skrivet på datorn 2009 av Karl Edlén.  
Tack Karl för att du vill delge oss den fina ”förteckningen” om släkten Bauman som din anfader har skrivit,  önskar dig lycka till i fortsättningen med all dokumentation och kommande ”slägt” böcker.  
Jag tror säkert att alla förstår att det förekommer felstavningar när det gäller sådan gammal text,  det är väl bara charmigt att få läsa den stilen.
Inga källhänvisningar förekommer till texterna.  
Vissa namn och platser var markerade med lite annorlunda stil på dom gamla arken. Karl har markerat detta med ett annat typsnitt i texten till mig, tyvärr försvann dessa markeringar när jag nu kopierade över texten hit, hoppas du har förståelse för detta Karl och att jag tar ett stycke i taget/ per inlägg.
   
Faderfader Gorgius Hansson Bauman född i Pommern; derifrån sig begifwandes i sina ungdoms åhr till L?beck, lärde han sig räkna, skrifwa och Navigation. sedan efter inhämtad god befarenhet til Siös, blef han Skieppare där, och omsider igenom Guds wälsignelse förskaffade sig sielf ett Skiepp om 95. läster stort,  som förolyckades i Calmar Sund,  medelst ett Svenskt  Örlogs Skiepp, som honom på bogen dref och dess Skiepp i grund nedsänkte,  för hwilken skada han ingen Refusion bekom, fast han därefter sökte, Wid återkomsten.
 
til L?beck halp honom den högste Gud wäl, at han antogs til Capitain uppå ett Stort Skiepp, som L?beck Stad försände till Ost- Indien, då under Herrskaper; Konungar, Furstar, Republiquer och Fristäder (:Ibland hwilka L?beck den förnämsta då war)  dit utskickade Colonier, at bemäcktiga sig länder och drifwa handel, derifrån efter 6. åhrs förlopp hemkommades,  dref han några åhr wacker handel; men omsider satte han sig i rolighet,  blef Ålderman för Skieppar Sällskap i L?beck, och tillika förordnat till Tracteur på Skieppar Sällskap, och blef död 72. åhr gammal och där i Ste Jakobs kyrka begrafwen.
 
Fadermodern Anna Groot född i L?beck och där sedan hon lefwat för Äktenskapet och innom med Sal. Faderfader 65. åhr,  hafwa haft tillsammans 2. Söner och 2. Döttrar,
Hans, Gorgius, Catharina och Anna.
 
Det finns bara ett barn angivet i ”Den Baumanska släkten”  och det är Hans Georgsson Bauman född 1598 i L?beck,   död 1661 i Västervik. C:1 sid. 297
Är det någon annan som har några uppgifter om dom övriga barnen ?
 
Mvh Carola