NULL Skriv ut sidan - Bark / Barck

Anbytarforum

Titel: Bark / Barck
Skrivet av: Birgitta Ekvall skrivet 2015-07-22, 15:46
Söker föräldrar till guldsmeden Erik Barck, som var verksam i Västerås från 1690-talet och fram till sin död 1718. Enligt uppslagsverk blev han mästare i Örebro under ämbetet i Arboga.  
 
Han var gift tre gånger. Första frun var hustru Barbro Gother (lysning i Västerås 1698), den andra hette Anna Nyman och kom från Örebro (vigsel ca 1704), den tredje blev Catharina Caisa Waselia, prostdotter från Litslena i Uppland (bröllop där 9 januari 1715).  
 
Erik Barck fick många barn och även styvbarn, bland dem Barbro Elisabeth, som jag tror är den Barbro Elisabeth Barck som gifte sig med blivande häradshövdingen i Jämtland, Johan Wasell (1691-1761), även han barn till prästen i Litslena. Hur jag kommit fram till hypotesen om Barbro Elisabeth Barcks identitet utvecklas i en artikel i juninumret av Västerås släktforskarklubbs tidskrift Arosiana (nr 2/2015).  
 
Tacksam alltså för alla uppgifter om Erik Barcks bakgrund och verksamhet! Gärna också flera fakta om Barbro Elisabeth Barck, vars biologisa far enligt min åsikt sannolikt var borgaren Christiern Johansson, gift med Barbro Gother 1684-1694.
 
Mvh//Birgitta