NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-01-09

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-01-09
Skrivet av: Lars Kenneth Dahlqivst skrivet 2003-08-21, 08:39
Kul att släkten Baaz äldre historia fått ett eget forum; det är den värd!
 
Joakims avskrift ovan av minnesstenens text från verket ”Svenska Hofclericiets Historia” är helt rätt. Men bokens återgivning av texten är inte helt korrekt. (West?n har troligen inte själv sett stenen. Han säger ju tex. ”likstenen på Gårdby kyrkogård”, trots att stenen fram till kyrkans brand på 1830-talet ska att funnits inne i kyrkan.) Förutom i de ovan nämnda SKHcH och Jkp Hist., finns stens text även återgiven i A. Hjelm?rus: Ett blad till Vexiö stifts oskrifna herdaminne. Tryck i Växjö 1895 i endast 25 exemplar. Medan de två förstnämnda innehåller en hel del småfel är Hjelm?rus uppteckning mest troget orginalet.  
 
Sommaren 1999 åkte jag till Gårdsby för att med egna ögon se stenen och gården Ekesås. Minnesstenens text, som jag fotograferade, hade då följande lydelse:
 
.E (...
SYMBOLVM B BAAS
SPERO DVM SPIRO MEA SPES
EST VINCA CHRISTVS
QVERIS QVID SIGNAT SPERAN-
TVM INSIGNE VIATOR
DE QVERCV VETERI SVRGVT
NOVA SEMINA CAMPI.
SIC PATER IN FORTEM DO-
CVIT SPERARE NEPOTES.
BAAZ HOC EST VT STATVAM
POSVIT SALOMON ITA DICTAM
I. REG. 7.21:
BAAZIORVM PARENTI  
REV. D. BENEDICTO
OLIM PASTORI GARDZBY
FIDELISS: PR. DEFVNC-
TO A CHR. 1600. POSVERE
HOC MONVMENTVM DVO FI-
LII PASTORES ECCL. IVNECO.
 
Stenens övre del, med vapnet, var helt skadat/borta. Inte heller kunde jag se något om Svartorp på slutet. Jag har ringt till vaktmästaren på kyrkogården för att kolla om texten slutar med Jönköping eller Svartorp, men stenen som varit i Lund över vintern och skulle varit tillbaka i maj, har ännu inte kommit tillrätta!
 
Känner någon till fler ställen där stenen avbildas? Eller är Jkp.Hist II det enda ställe där vapnet finns avbildat?
/L K