NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 24 november, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 24 november, 2011
Skrivet av: Anders Pemer skrivet 2008-10-10, 13:23
Frågan är om han tog Almkvist helt gripet ur luften, eller om namnet hade burits i släkten tidigare. Det lär väl fortsatt forskning visa förstås.
 
Adel, präster och borgare kunde bära släktnamn, men i bondeståndet skrevs man bara med fadersnamn, så om en son till en borgare Karl Almkvist blev fattig och dräng blev han skriven Karlsson snarare än Almkvist. Så när någon bytte från ett son-namn till ett namn i stil med Almkvist i slutet av 1800-talet kan anknytningen mycket väl vara att det var ett släktnamn som farfar eller farfars far bar. Mindre vanligt att man upptog ett släktnamn från en mödernesida i sådana fall.
 
Men många bytte också bort sina son-namn till nytagna namn utan kunskap om tidigare släktnamn i släkten. I släkten Pemer blev alla grenar torpare och bönder med fadersnamn i ett par generationer, och medan min farfars farfar återtog namnet direkt, tog olika söner till kusiner till honom i stället namn som Viklund och Flodqvist.
 
Och efter att ha suttit fast vid hennes farfars farfar i 18 år (begrep inte var han var född) upptäckte jag att min mamma var av en gren av vallon/smed-släkten de Val/Dewall/de Wahl, där man blivit bönder och slutat bära släktnamnet redan på 1700-talet. En gren nära släkt med oss hade tagit ett helt nytt namn på 1940-talet, och både min morfar och min morbror hade bytt Jansson till varsitt nytaget namn på 60-talet.
 
Extremfallet är som med adliga Forstena-släkten nummer 2, trodd utdöd på 1660-talet, och värmlandssläkten Dahlman. 1990 hittas ett brev på Riksarkivet där en av de sista av Forstena-släkten nämner en tidigare okänd förskjuten son, som var identisk med värmlandssläkten Dahlmans äldste kände stamfar, och plötsligt kunde Riddarhuset återuppliva en adlig ätt som trotts utdöd i över 300 år.