NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 12 september, 2006

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 12 september, 2006
Skrivet av: Michael Lundholm skrivet 2006-08-22, 22:44
Med anledning av Astrids inlägg den 2/2 vill jag anmäla en del tvivel och frågetecken: Det verkar som det vad gäller den källa som Astrid hänvisar till blandar samman uppgifter om hammarsmeden i Vikmanshyttan Anders Johansson Rolig (d 1808 i Boteå) med uppgifter som egentligen avser hammarsmeden i Vikmanshyttan Anders Johansson Norström (båda gifta med en Margareta) och vice versa. Om det är denna källa som har fel eller om det andra vet jag ännu inte. Jag vill ändock peka på en del konstigheter och inkonsistenser.
 
Vad gäller hänvisningarna till Hedemora kyrkoarkiv som följer de Genline. Om jag från Genlines kaotiska signa lyckats förstå vilken motsvarande beteckning är i NAD och har jag också angett den.
 
1. Det verkar framgå av Hedemora AI:10 fol 47 (NAD AI:8b) som att vi har att göra med två Anders Johansson, en Norström och en Rolig. Av denna källa framgår också att Norström är gift med Margareta Hansdotter och har barnen Erik, Elisabet, Margareta Charlotta och tvillinarna Johan och X). Rolig är gift med Margareta Persdotter och har barnen Johan, Anders och möjligen Per. Det framgår inga födelseår utom för Per 1774.
 
2. Den av Astrid åberopade källan Hedemora AI:14 (troligen NAD 9) fol 677 men också Hedemora AI:15B (vilken jag tror är NAD 10:B) fol 22 innehåller dock en Anders Jansson Norström född 1743 gift med Margareta Persdotter född 1736. Den första källan upptar sonen Andreas född 1770-11-18 samt Margareta Charlotta född 1772 samt i en annan kull Johan född 1766 och Anna född 1769. Den senare källan har också tvillingarna Jan och Anna födda 1776.
 
3. Hedemora AI:14 fol 693 tar dock upp Anders Johansson Rolig född 1744 samt hustrun Margareta Hansdotter född 1743 samt sonen Petrus född 1774.
 
En vän av ordning som samtidigt har Smedskivan 4 att konsultera kan konstatera att här finns risk för att såväl födelseår, hustrur och barn är ihopblandade. Jag återkommer i frågan när jag grävt fram någon klarhet i detta.