NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 23 juni, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 23 juni, 2009
Skrivet av: Ulla Johansson skrivet 1999-02-14, 20:16
Jag har skrivit mycket om Väddö i Norrtälje Kommun. Om Pira har jag tidigare fått fram...
Redan 1618 hade den framstående industrimannen Louis de Geer, på Gustav II Adolfs och Axel Oxenstiernas uppmaning flyttat in i landet för att sätta fart på den svenska gruvdriften.  Han hade i sin tur inkallat hundratals landsmän - smeder -  till de svenska järnbruken.  De var valloner och de vallonnamn,   som särskilt är förknippade med Ortala är Pira, Lemon och Bonnevier.
...........
Traktören på Ortala, Noak Pira, uppvisade en varg på sockenstämman, så han kunde få ut skottpengarna för den.  Detta hände år 1835.
...........
På sockenstämman den 24 maj 1847? togs det upp att Johan Gustaf Sundelin skulle anställas som skolmäster.  Extra lärare skulle vara Claes Fredric Pira vara.  Han var hammarsmeden på Ortalas son.  Pira skulle undervisa 8 veckor i norra delen av Väddö och 10 veckor i den södra.
.........
Wellander anställde 1864? en ny smidesmästare och 4 spik- och 3 manufaktursmeder.  I stångjärnssmedjan arbetade 2 mästersmeder Pira och 2 mästersvenner Bonnvier och Lemoine.
.........
Carlsro uppfördes 1867 av Carl Johan Pira Herren till Carlsro -  Carl Johan var född 1828.  Hans far var traktör vid Ortala bruk, där Carl Johan först bedrev brukshandel, tills han på en inköpt del av Norrgårdens hemman i Elmsta, den så kallade Skräddarhagen uppförde ett hus som han kallade Carlso efter sig själv.  Efter 1860 har han ägnat stor del av sin tid åt sjöfart.  Han kallades Roslagens störste redare
..........
Länsmansjobbet och brovaktarsysslan efter A P Andersson gick är 1877 över till C J Pira, som dessutom var kanalinspektör.  Andersson började som brovaktare efter Ekström är 1851.
..........
Carl Johan Pira hade fram till 1901 - i 32 år - haft sysslan som överuppsyningsman vid Väddö kanal, han var kanalinspektör.  Mellan 1860 och 1870 ägnade han stor tid åt sjöfart.  Han blev kallad Roslagens störste redare.  Han var även direktör för Roslagens Sjöförsäkringsbolag
 
Carl Johan Pira satt ofta ute i sin trädgård på Carlsro och rökte sin långa pipa.  Till det yttre var han rätt myndig och kunde ta i rätt kraftigt.  Men han hade ett hjärta av guld.  Han höll styvt på sin vallonhärstamning.
 
Varje år hade Carl Johan Pira en fest, då det verkligen bullades upp av allt som huset hade att bjuda på.  Det var vid den årliga bolagsstämman.  Då kom sjökaptener ända från Öregrundstrakten och långt söderifrån.  Av bonderedarna på Väddö var Erik Andersson i Edeby en mycket myndig man.  Han sa på en stämma: ...att här är det jag och Govenius som bestämmer.
 
Du kan nå mig på ulla.jison@norrtalje.mail.telia.com