NULL Skriv ut sidan - Lucas

Anbytarforum

Titel: Lucas
Skrivet av: Lars-Olov Eriksson skrivet 2013-12-23, 17:40
Stefan,
 
Om du inhämtat texten rätt, så finns det mycket att korrigera i boken. Se mina anmärkningar och slutsatser om Claes Lycka nedan (petitesser såväl som horrörer medtagna).
 
”På hösten 1669 anländer han till Lummelunda bruk på Gotland, där han blir kvar till sin bortgång 1690.”-> .1689... Lummelunds bruk...[Uppenbart enligt bergskollegiets dokument - se diskussionen ovan, se även nedan]
 
Excerperingen lämnar väl en del övrigt att önska:
”berömeligh”-> berömligh  
”Febru:i”-> Febru:
”Löffstadh”-> Löffstadh sochn
”Hans fadher N.(M. dvs. Mäster?)”-> Hans fadher N.(Nomen)
”gifte der sigh medh”-> gifftadhe sigh medh
”haffwer samman uthi 23 åhr”-> leffde samman uthi 23 åhr
”kom hijt”-> kom hijdt
”1669 om hösten medh Bruchsförwaltaren herr Wilhelm Facht”->.1689.
[Det står ju 1689 i dödsnotisen och det var ju då det hände enligt handlingarna i Bergskollegiet. Facht kom f ö inte till Lummelunda förrän 1672]  
”hade goda Tienst...”-> hade goda Testimonia (betyg)
”War en Mächta beskeligh man”-> War en wacher beskeligh man
”herrens nattwardh”-> Herrans Nattwardh  
”afsomnade han”-> affsomnade han
”Äldern”->åldern
”2 wekor”->2 weckor
”gordh proces”-> goodh proceß
” begraffwen”-> begraffuen
”April”->Aprill
” uthi Ostergravns Jordh, lika på kyrchegårdhen”-> uthi Österqwarns Iordhstella på Kyrchegårdhen [Jag vet inte om man kunde säga Österqwarn i stället för Översteqwarn, men det står så ! Kanske prästen var lite ordblind ?]  
”snedt mott Kyrchiodörrn”-> Inn imott Kyrchiodörren  
 
”Redan på Brukslängden 1683 anges han vara gammal och förlamad.”  
[Ett tolkningsfel måste ju föreligga - han var inte där och han var f ö då bara 38 år gammal. Den som är ”gammal och förlahmadt” i denna längd är en annan Claes Claesson, nämligen Claes Claesson Bäjer, ”Claes Kåhlare”, född 1585 och död 1692. Han var ju rätt gammal redan 1683 (88 år !). Någon Claes hammarsmed eller Claes Claesson Lycho finns mycket riktigt inte heller i längden].
 
Hjälp, varje bok jag tar i.. Hur kan man skriva böcker och inte kunna läsa innantill ?
 
Nu ligger det alltså ett litet intressant forskningsuppdrag och väntar på några hammarsmedsättlingar - att fylla två decennier av Claes Lyckas liv med innehåll och kanske hitta en eller annan hans födelse av barn !
 
Jösses, nu är jag smedsforskare också !
 
(Meddelandet ändrat av LOE 2013-12-23 17:48)