Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2000-04-12
Anbytarforum
Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-04-12
Skrivet av: Ulla Nordenstam skrivet 1999-06-05, 10:31
Lemun,Le Mon,Lemoyne,Lemoine 1570-1650
Har dessa något gemensamt förutom förnamnet Johan?I STb(Stockholms stads tänkebok)år1576,s95(fritt-ej citat)Kräver en Kapten Larens C.C.v.Busche pengar av ett antal personer bl.a Johan le Mon.Sid.152Pontus de la Gardie lånat ut pengartill en viss person.Påstår att han inte fått tillbaka dem.Dementerar bl,a Johann Le Moyne. 1592,s.160Ålert Classon presenterade framlidne Johann Lemuns Handskrift.osv.Efterlämnade omyndiga barn vars förmynd.var Lucus Quickelberg. 1578-1583
ohan le Mon berättar att Pontus d. l.Gardie köpt ett gods. Kockum:Apotekare och läkare under Gustav Wasa och hans söner(KB)nämner Johan Lemoine,doktor.Kan ha inkommit till S.på 1570-talet.Ty redan 1580 har han erhållit förläningar av Johan 111. Jag har Nicolas Lemoine som arrenderade järnbruket i Högfors 1633 och som var den förste Lemoine som kom till Dalarna. Jag försöker finna Nicklas rötter och födelseort. Var han född i Sverige?Kom han från Sedan,eftersom de första vallonerna lär ha kommit därifrån? Har någon annan samma ämne eller ana? Hans hustru hette Maria och dessa namn följer generationerna.Efternamnet tros vara Benell.Jag har inte hittat någon annan med samma namn.Man kan gissa att det fanns annan stavning även där.Bernay ?Mvh/Ulla Nordenstam