NULL Skriv ut sidan - Flemström

Anbytarforum

Titel: Flemström
Skrivet av: Håkan Skogsjö skrivet 2002-08-12, 10:36
Jag har nu kikat på mina gamla anteckningar från tidigt 80-tal med uppgifterna om Gunnar Hedlunds härstamning. Där har jag själv noterat Margareta Andersdotter Flemström, född 1723, död 1800, men sedan har Bosse Lindwall lagt till uppgifterna om föräldrarna:  
 
Anders Flemström, död 1748 (begravd 14 febr), 55 år och 5 månader gammal, mästersmed och ålderman vid Graninge, samt Brita Cajsa Rosenberg, död 1758 (begravd 15 okt) i Graninge. Intill finns följande notering: Graningesläkter del 1-3 av kh Bertil Hasselberg, Graninge, som jag förmodar är källhänvisningen till varifrån uppgiften om föräldrarna kommer. - Notera alltså att de angivna datumen ska vara begravningsdatum, inte dödsdatum.  
 
Senare har de kändisantavlor som jag och Bosse forskat fram, lagts in i en databas av Bosse. Där har ett tillägg gjorts på Anders Flemström, nämligen Tidigare smed på Högfors bruk i Boteå sn, men i databasen finns ingen källa antecknad (kanske Bosse kan säga varifrån uppgiften kommer).
 
Fyra barn till makarna finns angivna i databasen: Lars född ca 1714, Anders född 1715, Margareta född 1723 och Sara född 1736, som alla bildar familj och får barn. (Men det ska finnas betydligt fler barn.)
 
I den antavla som Bosse Lindwall meddelat för gamle centerledaren Gunnar Hedlund i Rådom här i Anbytarforum (22 mars 2000), ser jag att han kallar Anders Flemström för Anders Andersson Flemström, men varifrån uppgiften om fadersnamn kommer är mig inte heller bekant.
 
Jag tycker det är högst befogat att inte ta uppgiften om Brita Kajsa Rosenberg som Anders Flemströms hustru för given, så länge inga mer handfasta bevis presenteras (sådana kanske finns i Hasselbergs Graningsläkter och då är ju frågan enkelt avgjord).
 
Det kan också vara värt att notera att det finns en muntlig tradition att en smed Flemström ska ha varit gift med en flicka ur ätten Fleming (legenden refereras av Bo Ekvall här). Som luttrad släktforskare är min mening att man måste förhålla sig synnerligen skeptisk till traditioner av den sorten (i de fall där de rätta sakförhållandena är möjliga att fastställa visar det sig nästan alltid att traditionen är felaktig, så är i alla fall min erfarenhet). I det här faller räcker säkert namnlikheten Flemström/Fleming för att ge upphov till legenden.
 
Bo Ekvall har fler uppgifter om Flemström-släkten på sin hemsida (se under utredningar). Där finns en uppgift att Anders Flemströms far ska ha varit en klensmed Anders Nilsson vid Graninge bruk, avliden cirka 1713. Någon källa för denna uppgift hittar jag dock inte.