NULL Skriv ut sidan - Drög / Dryh

Anbytarforum

Titel: Drög / Dryh
Skrivet av: Krister Frank skrivet 2015-08-12, 00:26
Så Johan Dyriö, koler widh Nyhamer, Enn fransoß 1647 är sannolikt = Johan Durieu?  
 
Vad gäller äldsta belägg för Joen Dryh/Drögh har jag bara detta påstående om honom:  
 
Han kan ha varit flamländare på 1650-talet skrivs namnet Joan Dryh. Förmodligen en av de ursprungliga hammarsmeder som anställdes när Axel Oxenstierna 1645 beordrade anläggandet Neumanska verken, Lummelunds järnbruk. Järnmalmen skeppades till Gotland från Utö i Stockholms skärgård för bearbetning. Kronan ansåg att detta förfarande skulle underlätta stångjärnsexporten till Kontinenten. Järnbruket i Lummelunda lades ner 1712.
 
Denna text som Stefan Simander hämtat från Anarkiv , hamnat där ur Olle Överbys databas, är ursprungligen skriven av mig för cirka 20 år sedan. Joen Dryh hittar jag som hammarsmed 1654 och 1657 i längder folket vid över Lummelunds bruk. ( Lummelunda kyrkoräkenskaper 1620-1688) Jag har förgäves letat efter originalnotiserna, dessa finns inte mer än på mikrofilm och i original i Visby eftersom SVAR lagt ut fel volym. När man klickar på kyrkoräkenskaperna 1620-1688 kommer man i volymen som omfattar 1587-1620 medan efterföljande volym inte är digitalt fotograferad tyvärr.