NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-09-25

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-09-25
Skrivet av: Anders Pemer skrivet 2006-06-29, 23:23
Jag gav den son till Jakob Jansson som leder vidare ner till Anders de Wahls gren fel förnamn kl 19.12 i måndags, förresten, han hette ju Anders han med. Ett vanligt förnamn överlag i släkten de Val, så det är lustigt att jag fick det. Mamma hade trots allt ingen aning om något sådant när jag föddes...  
 
Jag har sammanfört de sammanställningar av agnatiska grenar av släkten som jag hittills har stött på nu, i en Word-fil i samma stil som mina Pemer- och Frumerie-filer. Erik Hellerströms artikel från 1958, material jag fick av Michael Östman, och egna kompletteringar i Sveriges Befolkning 1890, 1970 och 1980 samt dödskivorna, samt telefonkontakter med folkbokföringen.
 
Med en tabellnumrering där varje son som fått egna barn, och varje dotter som fört släktnamnet på sin agnatiska gren (de Wall, Dewall i olika former respektive Aringskog) vidare till sina barn, får en egen tabell, blir det just nu 132 tabeller.
 
Då återstår vidare agnatiska grenar från Abraham de Wall, 1708-1788, vars barn fick patronymikon, och sönerna Jan och Erik hade barn som bar patronymikon och inte var vidare efterforskade av Erik Hellerström. Där ska jag givetvis jaga vidare själv.
 
Och i några fall rörande släktingar som finns i livet och som jag tänker kontakta i vilket fall ändå avvaktade jag med att gräva fram familjeförhållanden för deras barn direkt via folkbokföringen och tänkte fråga dem själva i stället.
 
Så fler tabeller lär det bli...