NULL Skriv ut sidan - Dandanell / Dandanelle

Anbytarforum

Titel: Dandanell / Dandanelle
Skrivet av: Jimmy Larsson skrivet 2015-09-25, 22:12
Hej!
 
Jag försöker ta reda på en Jean Dandenells ursrung. Han återfinns vid järnbruket Gysinge i Österfärnebo socken när han gifter sig den 6 januari 1717 med Elisabet Ekling (Österfärnebo C:1). Deras dotter Eva föds den 19 juli samma år (Österfärnebo C:1).
 
Jean Dandenell hittas sedan som länsman i Buska i socknen Nora på andra sidan Dalälven. Han begravs avsides och utan de sedvanliga ceremonierna (anas en motsättning mellan reformert och protestantisk kristendom?) den 6 maj 1731. Enligt mantalslängden 1732 och 1733 förestår Elisabet Ekling sedan gården och 1734 mågen Olof Juliusson, så helt visst är det samme Jean.  
 
Länsmansgården i Buska innehades enligt mantalslängder dessförinnan av:  
1719-1720 Jan Danielsson
1721-1721 Jan Pärson
1722-1731 Jan Jansson
1731-1731 Jan Dandanell
 
Kanske är Jan Jansson (och rentav även de två första ifall de är felnoteringar, Jan Danielsson ligger ju nära till hands) samma som Jean Dandenell? Jag hittar ingen Dandenell i Gysinge på 1720-talet, och han förefaller också enligt Noras kyrkoarkiv vara inflyttad i Nora socken innan 1729, då de första uppgifterna om inflyttning kommer och där han inte finns med (Nora, Uppsala län, B:1). Givet att Jan Jansson är samme man hette även hans far Jean Dandenell.
 
Min egentliga fråga är: Är det någon som känner till hans föräldrar, eller åtminstone har några ledtrådar till att kunna hitta dessa?
 
PS. En Dandenel finns vid Gysinge bruk redan runt 1692 på Österfärnebo AI:1 sid. 129.