NULL Skriv ut sidan - Dandanell / Dandanelle

Anbytarforum

Titel: Dandanell / Dandanelle
Skrivet av: Kjell Lindblom skrivet 2015-05-10, 10:25
Karin Uhrvik har mailat mig och hittat Noe Dandanels son Per (Nordisk Vallongenealogi del I Tabell 26 sid 173) både i Snörmakarämbetets arkiv på Nordiska museet och i GMR. Jag har följt upp hans vidare öden i det militära och kan redovisa följande:
 
  Per Dandanell, son till Noe (tab 26), döps 10/9 1693 i Film och kallas i vuxen ålder Petter. Han blir först inskriven hos snörmakarmästare Mårten Jäger 19/1 1712 i Stockholm men antages som dragon med N:o 19 vid kapten Gotzells kompani av Upplands ståndsdragonregemente 11/6 1713 (GMR Männingsregementen, Ståndsdragoner, Värvade regementen 1715-16). I rullan 1718 har han överflyttats till N:o 4 och i rullan 1719 får vi veta under N:o 22 i 6:e kompaniet att man hijt transporterat Petter Dandanell ifrån fourier skytt och dödt d 19 December 1718.
  Annotation Öfwer Mondering
Monderingen är i behåld undantagandes hatt Byxor skiorta halsduuk hanskar ull och linstrumpor storstöflar sporrar ro(t)borsta skrapa wiht frik forage streck hästecke täckgiord grim(m)a spade och yxa som warit aldeles försletna och under karlens siukdomb bortkombne på återmarchen från norje gewahret brukas af num 49 ny forage pack är tillstedes.
 
Eftersom jag inte är mycket till hästkarl själv vore det tacknämligt om någon med fackkunskaper skulle kunna tyda de artiklar, som avser hästens utrustning, dvs wiht frik streck forage täckgiord och forage pack. Forage betyder väl hästfoder och giord samma som sadelhjord? Kanske har jag också tytt texten fel? (AID: v481692a.b3640).