NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-02-02

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-02-02
Skrivet av: Ruth Brumer Bratvold skrivet 2001-12-05, 23:16
Heisan.
Beklager at jeg er sen, har ikke vært innpå på noen dager.
 
Ja, Nina, Harald er født i Vinger, -og i sommer traff jeg hans barnebarn Harold i Wisconsin, en rimelig spesiell opplevelse.
 
Haralds foreldre, Fredrik Henriksson Brunsell og kona Cajsa Andersdtr Lind, kom fra Gunnarskog, flyttet til Bogen og jobbet i Mitanderfors. Derifra til Bedafors i Austmarka i Vinger, og til slutt til Amerika med en haug unger. Det var tøffe folk! 
 
Grunnen til at jeg i det hele tatt begynte å lete etter flere Brunseller, er at to brødre, Peter og Magnus Pettersson Brunsell, jobbet med Fredrik både i Mitanderfors og i Bedafors. Magnus var også fadder på Fredriks sønn Harald. Jeg prøver å finne ut hvordan de to var i slekt med Fredrik. 
 
Flere av Magnus og Peters etterkommere bor fremdeles her i Vinger, men Peter hadde også fire barn som reiste til Amerika.
 
Det ser ikke ut til at din Olof er sønn til min Jonas, Fredrik. Din Jonas er født i 1747, min i 1733. Men nå har jeg funnet så utrolig mange Brunseller at det er litt av et puslespill å sette sammen.
 
Jeg har de to du nevnte også, og det er blitt noe rot mellom denne Johannes Brunsell, f. 1801, og Olofs s?nn, Johannes, f. 1798. En eldre herremann som jeg har fått en del seriøst materiale fra, hadde nok blandet sammen disse.
 
Vel, jeg kommer nok fortsatt til å låne mikrokort fra SVAR og lete. Hvis noen andre finner noe, så ikke glem meg!!