NULL Skriv ut sidan - Brun

Anbytarforum

Titel: Brun
Skrivet av: Sven Lindberg skrivet 2009-03-31, 13:16
Jag har problem med födsel och hans sista år för min farmors farfarsfar hammarsmeden Erik Brun.
 
Enligt HF Stenbrohult AI:3 sid 470 är han född 1728 och smedskivan har samma uppgift? Han gifter sig i Växjö stad 1844 [Växjö stad C:1 sid 430] med Magdalena Emmertz . Här uppges han som hammarsmed men om födelseåret skulle vara rätt är han endast 16 år gammal. Enligt min uppfattning är det orimligt med en så ung hammarsmed och dessutom skulle han vara för ung för att gifta sig.
 
Är det någom som kan hitta ett tidigare födelseår för honom t.ex. på senare versioner av smedskivan.
 
Sedan är han smed vid Törnefors, Tving där han får fem barn (varav tre dör vid tidig ålder)
Det sista av dessa barn är min fmff Magnus Brun.
C:a 1760 flyttar familjen till Bränhult Stenbrohult där ytterligare tre barn föds det sista 1765. Därefter hittar jag inget mera om honom eller familjen i Stenbrohult
Enligt mantalslängd för Holje 22 kom Erik Brun till Olofströms bruk 1767 som hammarsmed och med hustru.  
1775 anges Erik som avskedade hammarsmeden med hustru och piga Elsa.”
Samtidigt finns där sonen Magnus som kolargosse (18 år gammal jämför smedmästaren ovan)
Magnus har jag kunna följa vidare men Erik med hustru Magdalena är borta.
Är det någon som vet något om dem? Var skulle jag kunna hitta t.ex. bouppteckning då kyrkböckerna för Jämshög är borta för denna tiden.
 
Jag är mycket tacksam för kommentarer, råd och naturligtvis uppgifter, om hur jag skall kunna komma vidare
 
/Sven