NULL Skriv ut sidan - Brun

Anbytarforum

Titel: Brun
Skrivet av: Carina Widell skrivet 2008-09-19, 22:23
Jag har tittat på namnen på Erik Brun och Magdalena Emmertz barn, för att jämföra dom med släkten Lychovius namn. Förr var det noga med att namnen skulle komma igen och man döpte sina barn efter t ex farfar el. morfar etc.  
 
Magdalena Emmerts, hon som är av Lychovius släkt, eventuellt din Margareta, vilket vi inte vet om det är än, har enligt en antavla på nätet syskonen Elsa Maria, Kristoffer, Erasmus, Ulrika Eleonora och Johanna Margareta
 
Magdalena Emmertz moder Anna Katarina Lychovius har två bröder som heter Magnus och Åke ( Åke har antagligen fått sitt namn efter morfar för modern till syskonen Lychovius heter Johanna Åkesdotter )
 
Anna Katarina Lychovius far Rasmus Rasmusson har två bröder som heter Magnus och Samuel och en syster som heter Elsa.
 
Summerar man detta så har Magdalena Emmertz av Lychoviussläkt, två syskon som heter Elsa Maria och Kristoffer. Erik Brun och hans hustru har också två barn som heter Elsa Maria och Magnus Kristoffer.
 
Rasmus Rasmusson ( far till Anna Katarina ) har också namnen Elsa, Magnus och Samuel som sina syskon. Namn som Eriks och Magdalenas barn också har.
 
Det som gör mig fundersam är att inte namnet Henric finns på någon av sönerna ? Magdalenas far hette ju Henrik Emmertz och något av barnen tycker jag skulle vara uppkallat efter morfar ? Det är klart att man ju inte kunde döpa barnen efter alla namn i släkten. Jag tycker att detta är samma Magdalena Emmertz och ändå inte. Mycket stämmer men allt går inte riktigt ihop tycker jag. Även om namnet är ovanligt så kan det ju finnas två Magdalena Emmertz, även om man själv inte tycker det finns mer än en.  
 
Bland faddrarna till deras barn nämns en kopparslagare från Carlshamn:
 17490209 Magnus Kristoffer, Erik Brun Magdalena Emmers Törnefors  
w: Pastorskan Hahn: Bokhållaren vid Törnefors Möll? Kopparslagaren M Blidberg i Carlshamn  
 
I regel om det kom faddrar utsocknes ifrån förr, så var det släkt till föräldrarna.
 
Observera att syskonens namn till Anna Katarina och Rasmus Rasmusson hittade jag på nätet och jag kan inte styrka att de uppgifterna är riktiga. Gjorde det mest för att jämföra.