NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2011-07-11

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2011-07-11
Skrivet av: Björn Karlsen skrivet 2011-07-11, 19:47
Hej!
Jag söker anfäder till min farmor som härstammar från Rölanda socken Älvsborg län.
Fakta som är verifierade enl. kyrkoböcker:
Enl. Norsk Kyrkobok gifte hon sig 30 oktober 1888 i Prestebakke kyrka. Där anges namnet Kristine Olsen, födelseort Rölanda Sverige, födelsedatum 17 april 1864. Faderns namn Ole Andreasen.
Sökning i kyrkoarkiv för Rölanda ger endast en träff för flickebarn fött 17 april 1864, då med namnet Kristina Johanna (Kristine får tas som en förnorskning av Kristina) Detta flickebarns föräldrar heter Nils Andersson och Maria Lisa Svendsdotter (vigda 9 januari 1863). Här börjar tvivlen på att det är rätt Kristine jag har hittat, faderns namn stämmer inte.
I utflyttningslängd för Rölanda finns denna Kristina med som utflyttad till Norge 30 oktober 1885. Inget närmre om ort.
Oktober 1886 mantalsskrivs en kvinna Kristina Olsdtr. på Halleröd i Norge, där levde min farfar vi denna tid.  
Kvinnans födelsedatum 17 april 1864, födelseort Rölanda Sv.
Mycket talar för att detta är den Kristine som sen gifte sig med min farfar Agust Karlsen 30 oktober 1888, även om vissa fakta inte stämmer.
Ett annat faktum som talar för är en husförhörslängd för gården Åsen Rölanda där barnen är uppradade och en syster till Kristina finns med, Augusta Mathilda. Jag vet genom släktingars berättelse att Kristine hade en syster med namn Augusta boende i Hökedalen nära Dals Ed så sent som på 1950-talet.
Detta var många uppgifter men om någon kan komma med ledtrådar eller klarläggande är jag mycket tacksam.
Hälsningar Björn