NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-03-16

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-03-16
Skrivet av: Peter Sjölund skrivet 2001-03-04, 17:47
Brita  Brännström har väckt en fundering om huruvida Brita Tysk som var gift med Erik Asmundsson och Brita Tysk som var gift med den okände Abraham verkligen var samma person.
 
Det är ju en klok undran och jag tog därför och tittade lite i kyrkböckerna för Långsele för att se vilka som var faddrar till Erik Asmundssons och Elias Tysks barn.
 
Det visade sig att Erik Asmundssons hustru Brita stod fadder till Elias Tysks dotter Kristina (född 1740). Detta stämmer ju bra med att Erik Asmundssons hustru Brita verkligen var syster till Elias Tysk. Däremot får vi inte veta något om Brita tidigare var gift med Abraham.
 
Elias Tysk stod inte fadder till något av Erik Asmundssons barn. Däremot stod en hustru Ingiel Olofsdotter från Bruket fadder till Eriks son Jonas (född 1734).
 
Det cirkulerar en uppgift på nätet att Elias skulle ha varit gift med en Ingiel Olofsdotter. Det bör kunna vara den Ingiel som var fadder 1734 och det var i så fall Elias andra hustru, eftersom den första dog 1732 enligt dödboken. Både Gunnar och Jörgen har hittat födelseåret 1672 för Ingiel. Det kan inte vara riktigt eftersom hon födde barn ännu 1740 och isåfall var 68 år!!
 
Nåväl, vad får vi ut av allt detta då? Ja det enda jag säkert kan konstatera är väl att om Elias verkligen var gift med Ingiel Olofsdotter så var det hans andra hustru och hon var född senare än 1672.
 
Jag lägger in den uppgiften i sammanställningen.
 
/ Peter